نقاشی برجسته روی دیوار

نقش برجسته روی دیوار

تداعی یک تصویر یا صحنه خارق‌العاده به صورت سه بعدی و برجسته بر روی دیوار محل سکونت و سایر اماکن جذابیت و زیبایی فضای داخلی را چندین برابر افزایش می‌دهد.
فهرست

از شیوه زیباسازی نقش برجسته روی دیوار می‌توان در فضای داخلی و خارجی ساختمان و محل سکونت استفاده کرد و معمولا برای اثرگذاری بیشتر این تکنیک از تابلوهای سفالی نیز بر روی دیوار کمک گرفته می‌شود.

بدون شک هر یک از هنرهای فاخر ایرانی از جمله منبت کاری، کاشی کاری، قلم زنی، معرق کاری و هنرهای دستی علاوه بر افزایش غرور و عرق ملی، کاربردهای زیادی در هنر و صنعت دارند.

هنر سفالگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولا از آن برای ایجاد آثار دارای نقوش زیبا و هندسی استفاده می‌کنند.

سفال به دلیل کاربری بهتر و قیمت مناسب نسبت به سایر تزیینات و طراحی‌ها، در دکوراسیون داخلی ستون‌ها، دیوارها و آیینه‌کاری‌ها بطور انحصاری و خاص برای هر فرد قابل اجرا می‌باشد.

آموزش جامع پتینه روی دیوار

اجرای تخصصی نقش برجسته

توجه و علاقه به هنر و صنعت توسط ایرانیان از سالیان گذشته مشاهده می‌شود و روز به روز نیز افزایش می‌یابد.

بانو الهه پیروز که اهمیت این بخش از هنر را درک کرده و از سال ۹۴ به منظور ارائه خدمات بی‌نظیر فرهنگی و هنری برای هموطنان با گردآوری تعدادی نیروی انسانی مجرب و دوره دیده بطور حرفه‌ای کار خود را آغاز کرده و در سال ۹۵ نیز بدلیل کسب مدارک معتبر لقب جوان‌ترین بانوی ایران را در این زمینه به خود اختصاص داد.

جهت مشاهده محل موردنظر شما برای اجرای طراحی، آگاهی از انواع نقش برجسته و تعیین دستمزد پیاده‌سازی نقش برجسته روی دیوار کافیست با کارشناسان این تیم تخصصی و از طریق شماره های زیر تماس حاصل فرمایید و از بهترین خدمات بهره‌مند شوید.

نمونه کارهای نقش برجسته 

پتینه ورق طلا
پتینه دیواری
پتینه نقش برجسته
مهم‌ترین المان‌های طراحی نقش برجسته

متریال نقش برجسته

همانطور که در مقاله به آن اشاره شد تکنیک نقش برجسته روی دیوار انواع زیادی دارد و متناسب با نوع آن از مواد و متریال متفاوتی استفاده می‌شود.

بهره‌گیری خاک رس، چوب، سنگ و سنگ تراش برای طراحی برجسته در دوران قبل از تاریخ رواج و رونق داشته است.

به طور کلی امروزه در این روش معمولا از خط، بر کانتور و کنتراست میان روشنی و تاریکی کمک می‌گیرند.

در نقش برجسته کم که برای پیاده‌سازی تصاویر پر شکل و دارای منظره یا پس زمینه است کاربرد دارد اگر اثر بزرگ باشد از سنگ‌های مرمر، برنز و سفال و در صورت کوچک و کم حجم بودن اثر خلق شده غالبا از فلزات گران قیمت مانند عاج، لعاب و چوب استفاده می‌شود.

در نقش برجسته با مدل مصری یونانیان باستان از پلی کروم استفاده کرده و به غیر از مرمر و سنگ، چوب و سفال و گچ را رنگ می‌زدند.

چنانچه تمایل به طراحی نقش‌های برجسته و زیبای سنتی و مدرن بر سقف و دیوار ساختمان دارید مطالعه مطالبی چون نقاشی سقفی در تهران و نقاشی دیواری منزل را از دست ندهید.

چگونگی اجرای پتینه نقش برجسته روی دیوار و ستون

نحوه اجرای نقشه برجسته روی دیوار

چنانچه قصد دارید از تکنیک نقش برجسته روی دیوار برای زیباسازی محل سکونت خود بهره ببرید باید از مراحل و نحوه انجام آن آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید به نتایج و ثمرات مطلوب و لذت‌بخش دست پیدا کنید.

  • دیواری که قصد دارید طراحی بر روی آن انجام شود را مورد ارزیابی قرار دهید اگر قصد دارید فقط یک بخش را طرح برجسته بزنید و سعی کنید طراحی جایی باشد که افراد را به خود جذب کند و جلوه زیادی داشته باشد.
  • ترکیب رنگ را با توجه به سلیق افراد خانواده تعیین کنید برای بهره‌وری حداکثری از این نقاشی باید انتخاب دقیقی داشته باشید تا پس از پیاده‌سازی مشکل از بین بردن و تعویض آن برایتان به وجود نیاید.
  • پیش از انجام نقش برجسته بهتر است اگر دیوار نیاز به سنباده‌کشی و بتونه دارد آن‌را انجام دهید و شکاف و درزهای ریز را بپوشانید.
  • اکنون زمان شروع کار هنرمندان باتجربه فرا می‌رسد، آنان باید با کمک کاردک، قلمو، رنگ و دیگر ملزومات اولیه طرح مورد نظر را بکشند.

برای آشنایی بیشتر با پتینه میتوانید مقاله  آموزش پتینه کاری  را مطالعه بفرمایید .

پتینه برجسته یکی از انواع پتینه روی دیوار میباشد

پتینه نقش برجسته

پتینه ایتالیایی را می‌توان یکی از انواع نقش برجسته روی دیوار محسوب کرد که پتینه یا طراحی خاص انتخاب شده توسط مشتری بر انواع سطوح دارای رنگ روغن، پلاستیک یا اکلریلیک قابل اجرا می‌باشد.

دوستداران هنر معمولا از این نوع طراحی بر روی دیوار، سقف، درهای چوبی و حتی گلدان و کمد استفاده می‌کنند و در نتیجه از حس و حال قدیمی و سنتی که در فضا جریان دارد لذت می‌برند.

صرف‌نظر از اینکه با پتینه برجسته جلوه و زیبایی خانه‌تان چند برابر می‌شود، ماندگاری بالا و قابلیت شستشو و امکان پوشاندن عیوب سطوح مختلف به کمک این طراحی توجه هر مشتری خوش ذوقی را معطوف به خود میکند.

آیا می‌توان نقش برجسته را بر روی سقف نیز اجرا کرد؟

روش های اجرای نقش برجسته روی دیوار

برای ایجاد طرح برجسته روی دیوار، از روش های مختلفی می توان استفاده کرد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

 

استفاده از خمیر مل یا خمیر سرامیک

برای تهیه این خمیر، باید چهار پیمانه پودر مل، چهار پیمانه چسب چوب، یک چهارم پیمانه پودر سنگ، یک چهارم پیمانه پودر سینکا و دو پیمانه آب را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم و یکدست به دست آید. سپس خمیر را با دست‌هایی که با روغن مالی شده‌اند، ورز دهید تا آماده شود.

بعد از آماده شدن خمیر مل، می‌توانید با استفاده از ابزارهای گل‌سازی آن را به شکل‌های مورد نظر درآورده و سپس با استفاده از چسب چوب، به سطحی که می‌خواهید متصل کنید.

 

اگر می خواهید با طرز تهیه خمیر پتینه روی دیوار  آشنا شوید حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. 

استفاده از خمیر بسکت یا خمیر چوب

خمیر بسکت، یک خمیر است که به سادگی روی سطوح پهن قرار می‌گیرد و بعد از خشک شدن  به دیوار  نقش برجسته می دهد.برای تهیه آن، از مخلوط نشاسته (سه واحد)، سریش (یک واحد) و چسب چوب به میزان لازم استفاده می‌شود. نشاسته را با سریش مخلوط کرده و به تدریج چسب چوب را اضافه کنید تا یک خمیر نرم تشکیل شود.

سپس دست‌ها را با روغن مایع چرب کنید و خمیر را ورز دهید. وقتی خمیر نرم شد، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا هوا نخورد. خمیر را برای چند ساعت استراحت دهید.

 

استفاده از گل سفالگری

از گل سفالگری به عنوان یک روش برجسته‌کاری بر روی دیوار می‌توان بهره برد. برای شروع، یک تایل سفالی با ابعاد مشخص را انتخاب کنید و بر روی آن طرح و نقش مورد نظر را اجرا کنید. سپس تایل را درون یک کوره پخته قرار دهید و در صورت نیاز، لعاب‌کاری و پخت لعاب را نیز انجام دهید. در نهایت، تایل‌ها را در کنار هم قرار داده و با استفاده از مواد بنایی مانند سیمان، به دیوار متصل کنید.

برجسته‌کاری با استفاده از تایل سفالگری نسبت به روش‌های دیگری که برای برجسته‌کاری استفاده می‌شوند، هزینه بیشتری دارد. اما با توجه به ماندگاری سفال و پخته شدن آن، این روش دارای عمر طولانی‌تری است.

روش های اجرای نقش برجسته روی دیوار

روش‌های ارزان و سریع برجسته کاری روی دیوار شامل استفاده از رنگ و ابزارهای ساده می‌شود. در این روش، از رنگ غلیظ و اسفنج، شابلون یا غلتک استفاده می‌شود. شما می‌توانید از رنگ پلاستیک و آکریلیک استفاده کرده و با خرید غلتک‌های دارای طرح و تهیه رنگ مناسب، نقاشی برجسته روی دیوار ترسیم کنید. این روش سریع است و نیازی به مهارت‌های خاصی مانند نقاشی یا گل‌سازی ندارد. به همین دلیل، برجسته کاری روی دیوار با استفاده از این روش، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

انواع خمیر و بتونه در پتینه کاری

بتونه‌ها، موادی هستند که با استفاده از چسب یا پرکننده‌ها ساخته می‌شوند و در پتینه کاری استفاده می‌شوند. انواع خمیر و  بتونه نیز وجود دارند که به صورت آماده در بازار عرضه می‌شوند. این خمیرها معمولاً دارای طراحی و کیفیت متفاوتی هستند این مواد قابلیت اعمال طرح‌ها و ساختارهای مختلف را دارند و در فرایند پتینه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع بتونه

بتونه به انواع مختلفی مانند جسو و بتونه چوب تقسیم می شود که هرکدام از آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

جسو پتینه کاری

جسو یک پودر نرم و آماده است که در پتینه کاری استفاده می‌شود. این ماده برای ایجاد بافت‌های مختلف روی اجسام، ایجاد حجم و مدل‌سازی روی ظروف و بوم‌های نقاشی استفاده می‌شود. از جسو برای ایجاد پوشش‌های نرم و بافتی روی سطوح مختلف استفاده می‌شود که به عنوان یک ابزار اساسی در هنر پتینه کاری محسوب می‌شود.

نحوه اجرای نقش برجسته روی سقف

اجرای طرح‌های برجسته زیبا بر روی سقف در اماکن مختلف کاربرد فراوانی دارد و در نوسازی بنا از این روش زیباسازی استفاده می‌شود تا ظاهر فضا را به کلی دگرگون و عوض کند.

برای اجرای پتینه با نقش برجسته بر روی سقف ابتدا با توجه به نوع مکان تم رنگ مناسب انتخاب کرده و چنانچه سقف در اثر گذشت زمان پوسته پوسته و دارای شکاف‌های ریز شده به کمک متریال مرغوب آن‌ها را بپوشانید.

یک پیمانکار یا هنرمند برتر پس از زیرسازی دیوار به کمک سمباده یا بتونه، رنگ‌کاری را شروع نموده و در اجرای آن از لوازم مختلفی مانند غلتک، قلم‌مو، پمپ و دیگر ابزار با رنگ موردنظر استفاده می‌کند.

در این مرحله مهم طراح برچسب‌هایی ظریف و همراه با جزییات را به همراه چسب به سقف چسبانده و به کمک پارچه یا اسفنج طرح‌های دیگری بر روی سقف اجرا کرده و با بکار بردن تکنیک‌های خاص ظاهری کهنه و نوستالژی به فضا هدیه می‌کند.

در اجرای نقش برجسته روی سقف اغلب از برچسب‌های معروف مانند نقاشی خدایان رومی، گل و بته یا بته جقه بهره گرفته می‌شود.

نحوه رنگ‌آمیزی نقش برجسته

اصول رنگ آمیزی نقش برجسته

چنانچه در این زمینه تجربه و مهارتی داشته و قصد دارید برای مقرون‌ به‌ صرفه‌تر بودن، نقاشی و طراحی دیوار و سایر سطوح موردنظر را خودتان انجام دهید باید از اصول رنگ‌آمیزی آگاهی داشته باشید.

همچنین در صورت دانستن این قوانین می‌توانید بر روند کار پیمانکاران نیز نظارت داشته باشید و افراد توانمند و متخصص را تشخیص دهید.

  1.  چنانچه دیوار یا سقف از نبودن نقص، تمیزی، همواری و خلل و فرج به‌خوبی برخوردار باشد چسبندگی بیشتری داشته و ماندگاری، دوام، زیبایی و آمادگی کار را تضمین می‌کند.
  2.  از نظر کیفیت رنگی که در زمان سریع خشک شده، چسبندگی بالایی داشته باشد و پس از خشک شدن رنگی مناسب و مطلوب از خود ارائه کند موردنظر است.از نظر زیبایی‌شناسی نیز بهتر است همزمان از رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز با رنگ‌های گرم توصیه نمی‌شود و بهتر است از رنگ‌هایی که مکمل یکدیگرند برای طراحی پس زمینه استفاده کرد.
  3.  از غلتک با عرض متوسط استفاده کنید زیرا در غیر این صورت هنگام رنگ‌آمیزی پرتاب شدن رنگ به اطراف دور از انتظار نیست. به هیچ عنوان غلتک و قلم‌مو و ابزارهایی مانند آن‌را ارزان و بی‌کیفیت نخرید زیرا ممکن است پرز و کرک آن‌ها کنده شده و به سطح بچسبد.
  4.  برای استفاده از رنگ روغن و دیگر پاک‌کننده یا حلال‌هایی که دارای مواد شیمیایی هستند از ماسک بهره ببرید.
  5. رنگ‌های براق باعث انعکاس نور شده و عیوب دیوارها را بیشتر و بهتر نمایان می‌سازند.

زیبایی، چشم‌نوازی و هنر بصری که در طراحی برجسته وجود دارد تحسین برانگیز بوده و توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

اغلب افراد که در این زمینه مهارتی ندارند با مطالعه این مقالات ممکن است تصمیم بگیرند طراحی این تکنیک را خودشان انجام دهند شما با رعایت نکات توصیه شده می‌توانید آن‌را انجام دهید اما بدانید اگر قصد زیباتر کردن فضای محل کار یا سکونت خود را دارید پتینه کاران حرفه‌ای برای به ارمغان آوردن این نتایج آماده ارائه بهترین خدمات هستند.

 

شما میتوانید جهت مشاوره با گروه الهه پیروز باشماره های زیر تماس حاصل فرمایید 

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*