طرز تهیه خمیر پتینه

طرز تهیه خمیر پتینه روی دیوار

فهرست

امروزه برای تغییر دکوراسیون پتینه کاری جایگزین نصب کاغذ دیواری و یا نقاشی ساختمان شده است. روش‌های مختلفی برای پوشاندن ترک‌ها و تمیز کردن فضای خانه وجود دارد. اغلب روش‌ها هزینه بالا و دردسر زیادی دارند. در میان این روش‌ها روش پوشش دهی با خمیر پتینه یک روش عالی برای پوشانندگی است. استفاده از خمیر پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی بیشتر، یک روش بی نظیر برای پوشاندن ترک‌ها و شکاف‌های دیوار می‌باشد. در ادامه با این هنر زیبا بیشتر آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با پتینه این مقاله را مطالعه نمایید.

خمیر پتینه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از ساده ترین و زیباترین روش برجسته کردن طرح‌های اجرا شده روی دیوار استفاده از خمیر پتینه می‌باشد. معمولا از خمیر پتینه برای زیرسازی پتینه کاری استفاده می‌شود. پتینه کاری با استفاده از خمیر با تکنیک‌های مختلف سبب ایجاد طرح‌های سایه روشن زیبا روی دیوار میش‌ود.

از ویژگی‌های این خمیر می‌توان به انعطاف پذیری بالا، خشک شدن سریع، آبگریز بودن، سازگار با محیط زیست، احرای سریع، مقاومت زیاد، چسبندگی بالا و قابل اجرا با رنگ‌های مختلف اشاره کرد.

مراحل تهیه خمیر پتینه دیوار

مراحل تهیه خمیر پتینه روی دیوار

خمیر پتینه با استفاده از سیمان سیاه، پودر مل، خاک نسوز و یا پودر سنگ تهیه می‌شود. سیمان سیاه در خمیر پتینه سبب کهنه نشان دادن رنگ‌ها و بافت‌ها می‌شود.

پودر مل به دلیل چسبندگی بالا، مقاومت زیاد و قابل حل شدن در تمامی حلال‌ها، طرفداران زیادی در هنر پتینه کاری دارد. دلیل استفاده از خاک نسوز در تهیه خمیر پتینه، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت می‌باشد.

استفاده از پورد سنگ نیز سطوح پتینه کاری شده را ضد خش کرده و مقاوت بالایی پس از خشک شدن پیدا می‌کند.

در تمامی موارد ماده مورد نظر با استفاده از روغن الیف کمی رقیق شده و پس از آن چسب چوب تا رسیدن به غلظت مورد نظر به محلول اضافه می‌شود.

وسایل و ابزار برای پتینه روی دیوار

از وسایل کاربردی برای اجرای پتینه روی دیوار با استفاده از خمیر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شابلون(استنسیل) در ابعاد مختلف
  • کاتر
  • ماژیک
  • خمیر چوب یا خمیر بسکت
  • کاردک
  • رنگ طلایی
  • رنگ اکرولیک
  • قلم‌موی زبر در سایزهای مختلف
  • پرایمر
وسایل مورد نیاز برای تهیه خمیر پتینه دیوار

انواع خمیر پتینه کاری

در زیر  به شکل های مختلف خمیر پتینه در بازار اشاره می کنیم:

خمیر فرفورژه

خمیر فرفوژه یک ترکیب است که شامل ۵.۱ قاشق پودر سینکا و ۲ قاشق پودر سنگ است. برای هر لیوان از این ترکیب، یک لیوان چسب چوب نیز لازم است. برای تهیه خمیر، ابتدا پودرهای سینکا و سنگ را با هم مخلوط می‌کنیم، سپس چسب چوب را به آن اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا به حالت خمیر درآید. در طول این فرآیند، استفاده از وازلین بر روی دست‌ها می‌تواند جلوی چسبیدن خمیر به دست را بگیرد.

خمیر نمکی

خمیر نمکی به وسیله مخلوط کردن آرد سفید (۴ پیمانه)، آب (۵/۱ پیمانه)، روغن مایع (۵/۱ قاشق غذاخوری)، نمک (۱ پیمانه) و چسب کاغذ دیواری (۱ قاشق چای خوری) تهیه می‌شود. ابتدا مواد را با هم مخلوط کرده و سپس چسب کاغذ دیواری را اضافه کرده تا خمیر تهیه شود. در نهایت روغن مایع را اضافه کرده و آن را ورز می دهیم و بلافاصله از آن استفاده کنید.

خمیر کهنه نما

برای تهیه خمیر کهنه نما، مل (۵/۳ پیمانه)، سریش (۱ پیمانه)، پودر سینکا (۲ پیمانه)، پودر سنگ (۳ قاشق غذاخوری) و چسب چوب به مقدار کافی لازم است. در ابتدا، مواد پودری را مخلوط کرده و سپس چسب چوب را به آن اضافه می‌کنیم. سپس خمیر را ورز داده و درون یک کیسه قرار می‌دهیم و چند ساعت درون کیسه نگه می‌داریم تا خمیر جامد شود.

خمیر نما عتیقه

برای تهیه خمیر نما عتیقه، نیاز به نشاسته (۱ پیمانه)، چسب چوب به مقدار کافی و مل (۵/۱ پیمانه) است. ابتدا، پودرها را با هم مخلوط کرده و به تدریج چسب را به آن اضافه می‌کنیم تا خمیری یکپارچه شکل بگیرد. این خمیر را باید بلافاصله استفاده کرد.

نحوه اجرای پتینه روی دیوار(خمیر پتینه دیوار

نحوه اجرای پتینه روی دیوار

به طور کلی پتینه دیواری در دو مرحله انجام می‌شود:

مرحله نخست: بافت دار کردن سطوح

در این مرحله خمیر پتینه بر روی سطوح زده می‌شود. لازم به ذکر است ماندگاری و دوام این نوع پتینه کاری نسبت به استفاده از رنگ روغن و اکریلیک بیشتر است. برای بافت دار کردن نقش برجسته مواد دیگری هم وجود دارد. به طور مثال می‌توان از سیمان که دارای ریز دانه است و مقاومت بالایی دارد؛ استفاده کرد.

همچنین می‌توان از سایر ریز دانه هایی متناسب با پتینه کاری بر حسب سلیقه دیزاینر نیز استفاده کرد. پودر مل هم سبک است و در انواع حلال‌ها حل می‌شود. خاک‌های نسوز و پودرهای سنگ نیز از دیگر مواد پودری مناسب برای بافت دار کردن سطح هستند. خاک نسوز برای ایجاد بافت در سطوحی مانند اطراف شومینه‌های لوکس و یا در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

ایجاد بافت در پتینه برجسته

برای ایجاد بافت طرح را روی استنسیل یا شابلون فیکس می‌کنند. خمیر را با کاردک روی برش‌های شابلون می‌کشند. اضافه کار را حذف و ظریف کاری‌های لازم را انجام می‌دهند. از خمیر و کاردک برای برجسته کردن وسط کار استفاده می‌کنند. روی کار را سوهان زده و سپس روی آن را یک لایه پرایمور می‌زنند. در نهایت دیوار را با رنگ آکریلیک رنگ می‌کنند.

مرحله دوم: رنگ آمیزی سطوح

این مرحله شامل رنگ آمیزی طرح اجرا شده توسط پارچه، اسفنج و یا قلم مو می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با پتینه دیوار توصیه می‌شود این مقاله را مطالعه نمایید.

پتینه برجسته

جنس این خمیر رزین اکریلیکی با پایه آب می‌باشد. ضخامت زیاد، بافت پذیری بالا و خشک شدن سریع از ویژگی‌های خمیر پتینه برجسته می‌باشد. همچنین طرح برجسته قابلیت رنگ پذیری بالایی داشته به طوری که با تمام رنگ‌های پایه آب به خوبی ترکیب می‌شوند.

خمیر پتینه دیوار(پتینه برجسته)

انواع بتونه و خمیر پتینه کاری

آموزش کار با بتونه جسو در پتینه

برای آموزش کار با بتونه جسو در پتینه، ابتدا سطح اثر را با یک لایه چسب مایع پوشانده و آن را آماده می‌کنیم.  سپس تمام سطح را با بتونه جسو می‌پوشانیم. بعد از حدود ده دقیقه، با استفاده از یک کاردک یا ابزارهای دیگر، می‌توانیم نقوش دلخواه را بر روی سطح ایجاد کنیم. بعد اجازه می‌دهیم بتونه خشک شود و آماده فرآیند رنگ آمیزی و پتینه کاری شود. با این روش، می‌توانید طرح های دلخواه خود را با استفاده از بتونه جسو در پتینه ایجاد کنید.

بتونه چوب در پتینه کاری

ابتدا پودر سریش، پودر مل و پودر رنگ را مخلوط می‌کنیم و سپس به تدریج آب را به آن اضافه می‌کنیم تا به غلظت مطلوب برسد. میزان رقیقی یا غلظت بتونه چوب، بستگی به نوع بافتی دارد که قصد داریم ایجاد کنیم. با استفاده از این بتونه، می‌توانیم سطح چوب را پوشش دهیم و به آن یک بافت دلخواه ببخشیم.

شیوه کار با بتونه چوب

برای کار با بتونه چوب در پتینه، ابتدا سطح اثر را با یک لایه نازک از چسب چوب می پوشانیم. سپس بتونه را تهیه می‌کنیم، که شامل ۳ قاشق غذاخوری پودر مل، یک قاشق چسب چوب و ۲ قاشق غذاخوری آب است.

با استفاده از دست یا با کمک یک کاردک، بتونه را روی سطح اثر می‌پوشانیم و با حرکت دادن دست یا کاردک، بافت دلخواه را ایجاد می‌کنیم. با این روش، می‌توانید از بتونه چوب در پتینه استفاده کنید و بافت‌های مختلف را بر روی سطح کار ایجاد کنید.

تهیه بافت برجسته دیوار با خمیر پتینه

برای اجرای پتینه برجسته روی دیوار می‌توان از شابلون استفاده کرد. بدین صورت که شابلونی متناسب با ابعاد دیوار انتخاب کرده و بر روی سطح مورد نظر فیکس می‌کنیم. سپس با استفاده از کاردک، خمیر پتینه برجسته را روی شابلون یا استنسیل می‌کشیم.

حالا به آرامی خمیر اضافه را از روی شابلون برداشته، شابلون را از دیوار جدا کرده و منتظر می‌مانیم تا خمیر پتینه خشک شود. استفاده از قلم موی زبر برای صاف کردن لبه‌های تیز خمیر توصیه می‌شود.  

پس از طی شدن مراحل بالا، نوبت به برجسته کردن سطوح با استفاده از کاردک می‌رسد. و در پایان تمام پتینه برجسته اجرا شده روی دیوار را پرایمر می‌زنند. بلافاصله بعد از خشک شدن پرایمر با استفاده از رنگ اکریلیک، سطح مورد نظر را رنگ آمیزی می‌کنند.

انواع پتینه برجسته

  1. پسکاتا
  2. تراورتینو
  3. کروکودیل
  4. براشو
  5. اسفنجی
  6. آتراکتو

نمونه‌های پتینه کاری روی دیوار با خمیر پتینه

خمیر پتینه دیوار(آموزش پتینه دیواری)
خمیر پتینه دیوار(آموزش پتینه کاری)
خمیر پتینه دیوار(آموزش پتینه کاری)

طرز تهیه خمیر تکسچر خانگی با پودر مل

مواد لازم ساخت خمیر تکسچر با پودر مل شامل موارد زیر است:

  1. یک پیمانه پودر مل
  2.  نصف پیمانه سریش
  3. یک پیمانه چسب چوب
  4.  یک هشتم پیمانه پودر سینکا
  5.  یک هشتم پیمانه پودر سنگ

ابتدا پودر سنگ، پودر سینکا و پودر مل را با هم ترکیب کنید. این کار را تا زمانی که ذرات درشتی باقی نماند ادامه دهید.

سپس سریش را به ترکیب بدست آمده اضافه کرده و بگذارید ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند. استفاده از سریش به غلظت متعادل محلول کمک کرده و از ترک خوردن خمیر جلوگیری می‌کند.

حال نوبت به اضافه کردن چسب چوب به این محلول می‌رسد. خمیر بدست آمده با استفاده از کاردک و قیف قابل اجرا می‌باشد.

خمیر پتینه دیوار(خمیر تکسچر با پورد مل)
خمیر پتینه دیوار(آموزش پتینه کاری توسط گروه هنری الهه پیروز)

آموزش پتینه کاری روی دیوار توسط گروه الهه پیروز

 

گروه هنری الهه پیروز برگزار کننده دوره‌های آموزش تخصصی پتینه کاری روی دیوار می‌باشد. لین کلاس‌های آموزشی در سبک‌های مختلف توسط اساتید مجرب از جمله سرکار خانم الهه پیروز برگزار می‌شود. جهت اطلاع بیشتر از آموزش پتینه کاری با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

جهت اطلاع از انجام پروژه پتینه کاری کلیک نمایید.

جمع بندی

از خمیر پتینه برای زیباسازی دکوراسیون منزل در جاهای مختلف از جمله سالن پذیرایی، اتاق خواب و پشت دیوار تلویزیون استفاده می‌شود. چنانچه تمایل دارید این پتینه کاری با ظرافت تمام و دقت بالا انجام شود به گروه پتینه کاری الهه پیروز با سال‌ها تجربه مراجعه کنید.

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

پتینه بر روی چه سطوحی اجرا می‌شود؟

پتینه بر روی تمامی سطوح از جمله چوب، سیمان، شیشه، آهک، آجر و سفال قابل اجرا خواهد بود.

هزینه پتینه کاری روی دیوار با توجه به متراژ سطح، نوع پتینه و میزان مواد استفاده شده بستگی داد.

این گروه حرفه ای در تمام شهرهای ایران آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامی خواهد بود. جهت هماهنگی با شماره ۰۹۱۲۶۶۶۲۵۳۹ تماس حاصل نمایید.

۲.۵/۵ - (۶ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*