پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری چیست

امروزه نام هنر پتینه در دکوراسیون داخلی منازل شهرت فراوانی دارد و هر فرد با هر سلیقه و علاقه‌ای یکی از طرح‌های آن‌را می‌پسندد.
فهرست

پتینه کاری چیست؟

اگر از افراد متخصص و کاردان در این حوزه بپرسید پتینه کاری چیست؟ خیلی ساده پاسخ می‌دهند پتینه کاری هنر کهنه کردن هر فضا و شی می‌باشد.

لازم است بدانید تعریف پتینه به این جمله محدود نمی‌شود و پارامتر و انواع گوناگونی دارد.

هنر پتینه کاری از گذشته‌های بسیار دور در دهه ۱۹۲۰ میلادی به وجود آمد و مبدا آن نیز کشور مصر باستان بود.

در عصر اسلامی ایران به جای پتینه کاری از گچ‌بری اصیل استفاده می‌شد و اکنون نیز این هنر پس از سال‌ها در حال ترند شدن می‌باشد.

کهنه جلوه دادن از ویژگی‌های اصلی این هنر محسوب می‌شود و هنرمندان سعی می‌کنند با درهم‌ آمیختگی مختصات نو و کهن اثری خارق‌العاده و چشم نواز بیافرینند.

آشنایی با کاربرد و شیوه پتینه کاری
آشنایی با اهمیت پتینه کاری در چیدمان داخلی آموزش پتینه کاری روی سفال

کاربردهای پتینه در دکوراسیون داخلی

سوال اغلب افراد این است که در فضای داخلی اماکن مختلف کجاها می‌شود از پتینه کاری بهره ببریم؟

از این هنر شکوفا و شگفت‌انگیز می‌توان بر دیوارها، سقف‌ها، پارتیشن‌ها، سطوح فلزی، پاراوان‌ها و دیگر نقاط استفاده کافی را داشت به شرطی که افراد توانمند در این زمینه بهره برده شود.

پتینه کاری روی دیوار

از اهمیت و نقش دیوارها به عنوان اثر بخش‌ترین المان در معماری و داشتن بیشترین جلوه بیرونی نباید غافل شد.

رنگ و نوع دیوارهای فضای خانه و محل کار با بهره‌گیری از طرح و رنگ خاص فضایی دلپذیر و خوشایند برای افراد حاضر و مهمانان فراهم می‌کند.

پتینه کاری با توجه علایق و سلایق افراد و نوع مکان مانند پذیرایی، اتاق خواب و سایر بخش‌ها ظهور متفاوتی دارد.

برای آگاهی از نحوه پیاده‌سازی نقش برجسته روی دیوار مطالعه این مطلب کاربردی را در سایت ما از دست ندهید.

پتینه کاری روی دیوار

برای آشنایی بیشتر به روش‌ های نقاشی مدرن ساختمان به این صفحه مراجعه نمایید.

پتینه کاری بر روی دیوار و ستون

پتینه طرح سنگ

اجرای پتینه کاری طرح سنگ شامل طرح‌های مرمر، ماربل وسنگ بوک مچ می‌باشد که برای تغییر و تحول شگرف در دکوراسیون داخلی بر روی ستون‌ها و دیوار بخش‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد.

ممکن است هنگام مشاهده یک دیوار یا ستون که شکل ظاهری آن سنگی است گمان کنید سنگ واقعی در ساخت آن بکار برده شده در حالی که در این تکنیک از هنر پتینه کاری بهره گرفته شده است.

پتینه کاری روی سقف

سقف منزل از دیگر بخش‌های مهم هر خانه است.

پتینه کاری بر روی این بخش به دلیل جلوه بالایی که دارد نزد افراد محبوبیت داشته و اگر با نورپردازی اصولی ترکیب شود، زیبایی محیط را چندبرابر افزایش می‌دهد.

معمولا در محلی با حجم کم و متراژ پایین از طرح‌های خلوت و کلاسیک بر روی سقف استفاده می‌شود و برعکس در فضای بزرگ و دلباز برای اثرگذاری بیشتر اجرای طرح‌های شلوغ بهتر است.

پتینه کاری سقف
پتینه کاری گچبری

پتینه کاری گچبری

دیوارهای دارای گچ‌بری اصیل از بهترین موارد برای اجرای طرح‌های مختلف پتینه کاری هستند زیرا در صورت این ترکیب دو هنر کهن، اصالت و قدمت را شاهد خواهید بود.

پتینه کاری بر روی گچ انواع مختلفی مانند برجسته یا تخت دارد که افراد علاقه‌مند به طرح‌های مدرن می‌توانند از نقش و نگاره‌های سنتی مانند فرشته یا ابر و باد برای تزیین دکوراسیون داخلی استفاده کنند. 

مزایای پتینه کاری

در این بخش از مقاله پتینه کاری چیست علاوه بر آشنایی با کاربرد این تکنیک معروف، قصد داریم به بررسی فواید و مزایای اجرای نقوش مختلف پتینه کاری بپردازیم تا تصمیم‌گیری و انتخاب برای خوانندگان عزیز راحت‌تر شود.

  1. قابلیت اجرا بر روی هر سطح
  2.  عدم کثیفی و جذب گرد و غبار زود هنگام
  3. ضدآب بودن و قابلیت شستشو
  4.  زیبایی منحصربفرد و چشم نواز
  5.  افزایش نشاط و انگیزه در فضا
  6. پایداری بالا و امکان ترمیم آن در دراز مدت
  7. مقرون به‌صرفه و دارای قیمت مناسب
  8.  بهتر و دلنشین‌تر بودن پتینه کاری از کاغذدیواری و رنگ‌های ساده 
  9.  پوشش‌دهی هرگونه ناهمواری و خرابی در دیوار و سایر بخش‌ها
  10.  سرعت عمل بالا در اجرای طرح پتینه
  11. قابلیت هماهنگی با سایر المان‌های محیط
  12. اجرای آسان و سریع
  13.  
مزایای استفاده از تکنیک پتینه کاری در نقاشی ساختمان مدرن

فنون پتینه کاری روی دیوار

از مهمترین فنون پتینه کاری دیواری می‌توان به طرح آجر ، استفاده از استنسیل، آمبره، طرح سنگ و طرح چوب نام برد.

این تکنیک‌ها سبب ایجاد زیبایی بصری و محیطی دلنشین خواهد شد.

تکنیک های پتینه کاری

پتینه کاری روش‌های مختلفی دارد که افراد می‌توانند از انواع آن برای تغییر دکوراسیون، تغییر لوازم منزل و حتی تغییر در شکل و رنگ ظروف استفاده کنند.

در ادامه به منظور شناخت مهم‌ترین تکنیک‌های پتینه کاری با ما همراه باشید.

شناخت تمام مدل‌های متنوع پتینه کاری
پتینه کاری با اسفنج

۱- پتینه ایتالیایی

مبدا پتینه کاری ایتالیایی کشورهای ایتالیا و ترکیه هستند که می‌توانید با مراجعه به مقاله موردنظر اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.

این نوع از پتینه کاری در چندین سال اخیر پیشرفت و محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مقداری متفاوت‌تر از پتینه کهن اجرا می‌شود.

پتینه ایتالیایی روشی جذاب و کابردی برای ایجاد جلوه‌های تماشایی بوده و مختص افرادی است که چندان به استفاده طرح‌های قدیمی تمایل ندارند.

شیوه فوق شامل بافت ماسه‌ای یا بافت شنی یا بافت سواحلی، بافت مخملی یا ولوت، بافت کالچه یا برجسته ، بافت اکسید و بافت اِستاکو می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مبحث پتینه ایتالیایی می‌توانید به مقاله پتینه ایتالیایی مراجعه کنید.

۲- پتینه کهنه کاری

این روش در واقع تعریف اصلی پتینه کاری را اجرا می‌کند که در آن از المان و متریال‌های گوناگونی برای خلق فضای کهنه و قدیمی استفاده می‌شود.

پتینه کهنه‌کاری علاوه بر دیوار و سقف و ستون بر روی اشیا، ظروف، درب و مبلمان نیز قابلیت اجرایی دارد.

البته فراموش نکنید که پیش از اجرای پتینه کاری بر روی دیوار یا دیگر سطوح باید سطح موردنظر را از هرگونه ناهمواری و پستی و بلندی که موجب می‌شود نتیجه کار خوب در نیاید پاک کرده و آن‌ها را به خوبی صیقل دهید.

پتینه کاری کهنه کاری چیست؟
پتینه کاری با استفاده از ورق

۳- پتینه کاری ورق

در این تکنیک که هنر و میراثی چندین هزارساله به شمار می‌رود سطوح و ابزار به‌وسیله ورقی ظریف و نازک از جنس طلا یا نقره و مس پوشیده می‌شوند.

به منظور اینکه پس از پوشاندن ورق به وسیله موردنظر آن‌را آنتیک‌، نفیس و قدیمی‌تر کنید کافیست با اسپری رنگ سیاه یا هر رنگ تیره رقیق دیگر از جلا و جلوه زیاد آن بکاهید تا کهنه کاری موردنظر بدست آید.

۴- پتینه میکروسمنت

میکروسمنت نوعی پتینه کاری با جنس سیمان است که بر روی انواع سطوح گچ، سنگ، سرامیک و سیمان یا هر پوش دیگری قابلیت پیاده‌سازی دارد.

از این نوع پتینه کاربردی در اماکنی که همواره با آب و رطوبت سر و کار دارند مانند سرویس بهداشتی و حمام نیز استفاده می‌شود.

به دلیل چسبندگی و مقاومت بالای پتینه میکروسمنت بر روی پله و کف زمین نیز به ویژه در اماکن تجاری قابل اجرا است و شاید جالب باشد بدانید که در صورت لزوم کف دیواره ها و حتی سقف به صورت یکسره کاور میشوند!

اما نکته قابل توجه ای که وجود دارد این است که تکنیک میکروسمنت برای کف با تکنیک دیوار متفاوت است به این دلیل که میزان مقاومت کف باید بیشتر از دیوار باشد.

پتینه کاری با روش میکروسمنت
پتینه کاری با رنگ روغن

۵- پتینه روغنی

این نوع پتینه کاری توسط مواد روغنی اجرا می‌شود و قدمتی دیرینه داشته و قابلیت شستشوی خوبی دارد.

پتینه روغنی در سه نوع براق، نیمه براق و نیمه مات انجام می‌شود که براق آن مختص کار روی چوب است و پتینه کاری نیمه براق و نیمه مات بر روی هر سطحی قابل اجراست.

۶- پتینه اسفنجی

حال نوبت آشنایی با ساده‌ترین و زیباترین طرح پتینه بر روی دیوار است.

در اجرای آن پس از بتونه کاری و رنگ آمیزی سطح توسط پیگمنتر باتجربه، یک تکه اسفنج را به رنگ موردنظر آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار می‌زنند.

گرفتن اضافه‌های رنگ جمع شده روی اسفنج به کمک روزنامه قبل از شروع رنگ‌آمیزی و ضربه زدن ضروری است.

حال این اسفنج که ابزار کار اصلی این طرح پتینه کاری است هم می‌تواند به صورت رول باشد هم به صورت ابری.

پتینه کای با اسفنج
پتینه کاری با ابزار

۷- پتینه ابزار

این بخش از پتینه کاری به دو قسمت لندنی کاری یا پتینه جوهری و کالرواش تقسیم می‌شود.

در پتینه لندنی کاری رنگ‌های مهیج و نشاط‌آور و در عین حال کهن بر روی سطوح دارای برجستگی و هرگونه پستی و بلندی قابل انجام است.

ادغام رنگ‌های مختلف بدون در نظر گرفتن قوانین خاصی به تکنیک کالرواش معروف است.

به کمک این بخش از هنر پتینه کاری می‌توانید بر روی دیوار یا سقف محل موردنظر طرح چوب، فلز و سنگ را پیاده‌سازی کنید.

انواع سبک های پتینه کاری

طبقه‌بندی اصلی هنر پتینه کاری به سه سبک کلاسیک، نئو کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شود و روش‌هایی که تاکنون بدان پرداختیم زیر مجموعه‌ای از این سبک‌های مرکزی هستند.

معرفی دیگر تکنیک‌های پتینه کاری
پتینه کاری به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک

امروزه از سبک کلاسیک پتینه کاری بیشتر در خانه‌ و مکان‌های با وسعت و متراژ زیاد استفاده می‌شود.

برای اجرای این سبک بکارگیری ورق طلا، مس و نقره و استفاده از رنگ‌های سنگین و درباری رواج دارد.

بهره‌گیری از رنگ‌های گرم و گچ‌بری و نقاشی‌های فرانسوی و موتیف‌های روسی در سبک کلاسیک به منظور خلق جلوه‌ای کهن و قدیمی توسط طراحان به چشم می‌خورد.

سبک مدرن

امروزه استفاده از روش‌های متنوع زیرمجموعه سبک مدرن به منظور نقاشی دیواری منزل دارای حجم و متراژ پایین کاربرد فروانی دارد.

خلوت بودن و وجود رنگ‌های سرد به همراه گچ‌بری دارای نقوش کم و مناسب از دیگر ویژگی‌های اصلی پتینه کاری به سبک مدرن به شمار می‌رود.

پتینه کاری به سبک مدرن
پتینه کاری به سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک

تلفیق المان‌های کهن با طرح‌ها و مفاهیم پست مدرن به سبک نئوکلاسیک معروف است.

همانطور که از نام آن مشخص است چون این تکنیک زیرمجموعه‌ای از سبک کلاسیک است و برای پیاده‌سازی آن باید با مفاهیم و اصول کلاسیک و قدیمی شناخت مختصری داشته باشید.

اجرای حرفه ای پتینه در تهران و شهرستان ها

برای دریافت نتیجه مطلوب و لذت‌بخش از پتینه کاری باید از انتخاب یک تیم معتبر و با سابقه درخشان مطمئن شوید.

پیداکردن مجموعه متخصص در زمینه ارائه خدمات تخصصی هنری مانند پتینه کار آسانی نیست به همین دلیل در ادامه جهت سهولت در انتخاب با یکی از بهترین تیم‌های طراحی و خلق پتینه آشنا خواهید شد.

در سال ۱۳۹۵ تیم اجرای پتینه کاری با مدیریت سرکار خانم الهه پیروز که به عنوان جوان‌ترین بانوی ایران موفق به کسب مدارک معتبر در زمینه این هنر از موسسات مربوطه شد و فعالیت جدی در این زمینه آغاز شد.

تاکنون اجرای چندین پروژه موفقیت‌آمیز داخلی و خارجی انجام‌شده توسط این تیم ماهر به شما تضمین می‌دهد تا بدون نگرانی بابت نتیجه کار صفر تا صد اجرای پتینه را به پتینه کاران حرفه ای در تهران بسپارید.

پتینه نقش برجسته

هزینه اجرای پتینه

سبک و شیوه اجرای پتینه کاری، نوع رنگ، متریال بکار برده شده و متراژ از مهم‌ترین معیارهای موثر بر قیمت پیاده‌سازی پتینه کاری هستند.

بطور کلی کمترین هزینه طراحی پتینه برای هر متر مربع از ۵/۰۰۰ تومان تا ۱۰۰/۰۰۰ تومان متغیر است و توصیه می‌شود به منظور دریافت مشاوره رایگان و آگاهی از هزینه اجرای پتینه کاری حرفه ای با کارشناسان تیم الهه پیروز با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

 

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

چگونه پتینه کار حرفه ای را تشخیص دهیم؟

چگونه پتینه کاران ماهر را بشناسیم؟

طراحان موفق در زمینه اجرای پروژه و فعالیت‌های گوناگون پتینه  کاری خصوصیات مشترک و ویژه‌ای دارند که سبب وجه تمایز آنان با دیگر افراد ناوارد شده و انتخاب چنین افرادی است که نتیجه رضایت‌بخش را در پایان کار تضمین می‌دهد.

  • دارای مدارک و مدارج معتبر در زمینه هنر و معماری
  • برخورداری از چندین سال سابقه در زمینه کار پتینه کاری
  • منضبط و دقیق در انجام کار برای تحویل به‌موقع
  • شناخت اصول طراحی دکوراسیون داخلی
  • استفاده از متریال مرغوب و باکیفیت
  • عقد قرارداد قانونی و بیان شرایط و ضوابط کار درون آن
  • دریافت دستمزد منصفانه و مطابق با دستورالعمل‌ها
  • داشتن چند شعبه معتبر در تهران و مشهد و اجرای کار پتینه در شهرستان

آموزش حرفه ای پتینه کاری

امروزه یادگیری هنرهای اصیل و پرآوازه که علاوه بر جنبه خلاقیت و نوآوری، یک منبع مهم درآمدزایی به ویژه برای بانوان بشمار می‌رود طرفداران زیادی دارد.

تیم تخصصی الهه پیروز علاوه بر انجام و اجرای پتینه کاری و کهنه کاری در زمینه آموزش آن نیز فعالیت گسترده‌ای دارد شما مشتاق یادگیری و هنردوست عزیز می‌توانید نظر هنرجویان را از گذراندن دوره‌ها مشاهده نمایید.

 

 

 

آموزش پتینه کاری ساختمان با مدرک معتبر فنی حرفه ای

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله آموزش پتینه کاری را به دقت مطالعه کنید. 

سر فصل های آموزشی

در جلسات آموزش پتینه کاری زیر نظر اساتید برتر موارد زیر به طور کامل توضیح داده میشوند :

  1. شناخت متریال
  2. شناخت زیر سازها
  3. ورق طلا بلوکه
  4. ورق طلا استیکر
  5. ورق طلا ابزار
  6. چینی کاری
  7. پتینه ایتالیایی
  8. کالچه
  9. مارکو پولو
  10. ولوت
  11. کهنه کاری
  12. پتینه ابزار
  13. صدفی کاری
  14. کار با پودر طلا
  15. استخوانی
  16. طرح چوب
  17. پتینه روغنی
  18. پتینه برجسته
  19. فیکساتیو مقدماتی
  20. فیکساتیو پیشرفته
  21. آبکاری
  22. تاثیر مواد برهم
  23. طرح سنگ مرمر
  24. پتینه مرجانی
  25. بافت سازی
  26. تاچ
  27. طرح آجر
  28. کالرواش
  29. سیاه قلم کاری
  30. استاکو
  31. میکروسمنت
  32. لندن کاری

مزایای آموزش پتینه کاری الهه پیروز

با گسترش روز افزون هنر پتینه کاری و نیاز به نیروهای کار آزموده و آموزش دیده جهت اجرای پروژه های پتینه کاری و به در خواست علاقمندان، گروه هنری پیروز از سال ۱۳۹۵ شروع به آموزش های خلاقانه و کاربردی پتینه کرد و در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مجوز فنی حرفه ای از وزارت تعاون شد.

  1.  برگزاری کلاس‌ها به صورت عملی توسط خود هنرجویان
  2.  شبیه‌سازی فضای آموزش و کار با پروژه‌های قابل انجام پتینه کاری
  3.  فراهم کردن شرایط برای کسب درآمد هنرجویان
  4.  در اختیار قرار دادن تمامی وسایل و متریال لازم برای فراگیران هنر پتینه کاری
  5. انتقال چندین سال تجربه موفق در زمینه هنر و پتینه توسط مدیر مجموعه در سرفصل برند سازی 
  6.  آشنایی با برندهای متریال و نحوه خرید رنگ‌ها و ابزار مورد استفاده
  7. ارتباط با مدیریت و دریافت پاسخ سوالات متداول از جانب ایشان
  8. امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین و غیرحضوری
  9. ارائه سند و مدرک رسمی فنی و حرفه‌ای قابل ترجمه
  10.  دریافت هزینه مناسب باتوجه به خصوصی یا گروهی بودن جلسات
مزایای مدرک پتینه کاری
آیا پتینه کاری شغل پر درآمدی است؟

بازار پتینه کاری

اهمیت و میزان پولسازی این رشته هنری به حدی است که اگر افراد بدان علاقه هم نداشته باشند به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود برای یادگیری آن اقدام می‌کنند.

پتینه کاری هنری جهانی است و به زیرشاخه‌های دیگری همانند دکوپاژ و ترانسفر نیز تقسیم می‌شود.

این رشته پولساز علاوه بر ایران در چین، رم، یونان و ژاپن متقاضیان زیادی دارد.

درآمد پتینه کاران باتوجه به نوع کار و میزان سابقه قابل تعیین است و بطور میانگین یک پتینه کار از ماهیانه حداقل ۴ تا ۱۰ میلیون به بالا درآمد دارد.

در ایران این هنر زیبا بازار کار فراوانی داشته چرا که هم در بیشتر خانه‌های نوساز  و هم منازلی که بازسازی می‌شوند از پتینه کاری در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده خواهد شد.

بررسی ماندگاری پتینه دیواری نسبت به رنگ ورق و اینکه کدامیک دوام بیشتری دارد؟

پتینه کاری به مراتب ماندگاری و دوام بسیار بالایی نسبت به رنگ روغن دارد و تا سالیان طولانی می‌تواند ماهیت خود را حفظ کند و قابل ترمیم است.

هر چه فضای یک محیط بیشتر با هنر تلفیق شود زیبایی و جذابیت آن نیز به ویژه برای انسان هنردوست و کمال طلب بیشتر می‌شود.

لازم به ذکر است برای آشنایی بیشتر با چگونگی برگزاری جلسات آموزشی نیز توصیه می‌شود با دفتر خانم پیروز تماس حاصل نموده و از خدمات ویژه این تیم طراحی و اجرا و آموزش پتینه کاری بهره‌مند شوید.

۲.۷/۵ - (۱۲ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همین الان آموزش و شروع کن

و در آمدت رو چندین برابر کن

دریافت هدیه رایگان دوره ها با ثبت سفارش