اجرای نقاشی گچبری

نقاشی گچبری دیوار و سقف

فهرست

گچبری یکی از محبوبترین بخش‌های دیزاین هر خانه ایرانی است که دارای انواع مختلفی بوده و عموما برای تزئین سقف و یا بخشی از دیوار استفاده می‌شود. به طور معمول در بیشتر منازل از گچبری سفید استفاده می‌کنند. اما برخی افراد تمایل دارند گچکاری منزلشان مطابق با رنگ دکوراسیون پذیرایی رنگ آمیزی شود. نقاشی گچبری به دلیل حساس بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین انتخاب نقاش حرفه ای اولین قدم‌ در مورد انجام نقاشی گچبری می‌باشد. 

درباره گچبری ساختمان

گچبری ساختمان یکی از زیر شاخه‌های اصلی معماری بوده که به طراحی روی گچ و بریدن آن اتلاق می‌شود. از مزایای گچبری ساختمان می‌توان به قابلیت اجرا روی هر سطحی بدون هیچ محدودیتی اشاره کرد. گچبری در منازل در قسمت‌هایی مانند سقف، روی ستون، قاب بندی دیوارها، دور شومینه و دور لوستر اجرا می‌شود. برخی اوقات نیز برای تزئین سقف حمام و دستشویی هم از این هنر زیبا استفاده می‌شود. از مهمترین ابزار گچبری ساختمان می‌توان دمبر، قلم بومگرد، گلویی، وردنگی، بومخوار، دندان موشی و قاب را نام برد. گچبری می‌تواند به صورت دستی ساخته شده و یا بصورت پیش ساخته اجرا شود.

 

به منظور آشنایی با گچبری گلویی و کاربرد آن این مقاله را مطالعه نمایید.

گچبری پیش ساخته(نقاشی گچبری پیش ساخته)

گچبری پیش ساخته چیست؟

استفاده از گچبری پیش ساخته به دلیل اتلاف وقت، نصب راحت، تنوع زیاد و قیمت مناسب در اکثر منازل مدرن، نئوکلاسیک و یا حتی کلاسیک سبب زیبایی بیشتر منزل می‌شود. این ابزار در اندازه های مختلف طراحی و اجرا می‌شود. از گچبری پیش ساخته در دیوار منازل، سقف، راه پله و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. این محصول که بیشترین مواد استفاده شده در آن گچ است به همراه فوم‌های فشرده شده مانند پلی یورتان و پلی استارین، قالب‌های ژله ای و برخی از مواد شیمیایی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود. گچبری پیش ساخته بوسیله چسب‌های مخصوص با مقامت بالا به راحتی بر روی دیوار قابل نصب شدن است.
 
مزایای استفاده از گچبری پیش ساخته:
  1. ایجاد تنوع در محیط
  2. زیبایی بیشتر دیوار و سقف
  3. امکان عبور انواع لوله و کابل از داخل گچ پیش ساخته
  4. نصب آسان
  5. صرفه جویی در وقت و هزینه
  6. امکان نورپردازی سقف
  7. سبک و با وزن کم
  8. اجرا در مدت کوتاه
  9. قابل اجرا بر روی تمامی سطوح
  10. متناسب با سلیقه مشتری

دلایل رنگ آمیزی گچبری پیش ساخته

رنگ آمیزی گچبری پیش ساخته سبب جلوه بیشتر فضای داخلی منزل شده و موجب بلندتر نشان دادن سقف‌های کوتاه نیز می‌شود. استفاده از رنگ‌های شاد در روحیه افراد منزل موثر بوده و باعث روشنایی بیشتر، دلباز شدن محیط و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌گردد. نقاشی گچبری پیش ساخته نیز باید به رنگ کفپوش و دیوارپوش، میزان روشنایی، رنگ غالب دکوراسیون، ارتفاع سقف و سلیقه مشتری دقت کرد.
 

ترکیب رنگ‌های زیبا برای نقاشی گچبری پیش ساخته بر اساس چرخه شامل موارد زیر است:

  • خاکستری و طوسی
  • کرم و آبی
  • خاکستری، سبز و مشکی
  • خاکستری و صورتی
  • قرمز و سبز
  • زرد 
  • قهوه‌ای

آشنایی با تکنیک‌های نقاشی مدرن ساختمان و نقاشی سقفی با مطالعه این مقاله.

اصول نقاشی گچبری

اصول نقاشی گچبری سقف و دیوار

لازم به ذکر است نقاشی گچکاری بسیار متفاوت با نقاشی روی دیوار ساده است و به دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد. برای اجرای نقاشی گچبری بدون نقص و بدون ایراد باید از اصول زیر پیروی کرد:

  • از رنگ زدن مستقیم گچبری خودداری کنید

این کار سبب مقرون به صرفه نبوده و در درازمدت منجر به پوسته شدن رنگ دیوار شده و به طبع کیفیت کار را پایین می‌آورد. حتما باید پیش از رنگ زدن زیرسازی مناسب را ایجاد کرده و بعد از روغن کاری به شیوه صحیح اقدام به نقاشی گچبری کنید.

  •  تا زمان خشک شدن گچبری به طور کامل از رنگ آمیزی خودداری نمایید
در صورتی که گچبری هنوز خیس باشد ممکن است به دلیل همخوانی برخی رنگ‌ها از جمله رنگ اکریلیک و پلاستیک با آب، زردآب که هاله ای زرد رنگ است روی سطح گچبری خشک شده ایجاد شود که این مسئله پوسته شدن رنگ را نیز تشدید می‌کند. همچنین در صورت ناهماهنگی بین آب و رنگ زده شده به هیچ وجه گچکاری رنگ نگرفته و موجب هدر رفتن مقداری زیادی رنگ و صرف انرژی می‌شود.
رنگ‌های مناسب نقاشی گچبری

رنگ‌های مناسب برای گچبری دیوار و سقف

به منظور نقاشی گچبری می‌توان از انواع رنگ‌های پلاستیکی، روغنی و یا اکریلیکی استفاده کرد. در صورتی که زیرسازی به خوبی انجام شده باشد و گچ بری به طور کامل خشک باشد تمامی رنگ‌ها مناسب رنگ آمیزی گچبری‌های دیوار و سقف منازل است. از بین این سه دسته رنگ، رنگ روغن بهتر تمیز شده، رنگ اکریلیک بی بو بوده و به دلیل عدم سرب یکی از بهترین گزینه‌ها برای نقاشی گچبری محسوب می‌شود. انتخاب نوع رنگ با توجه به سلیقه کاربر تعیین می‌شود. ضمن اینکه برای نقاشی گچکاری سرویس‌های بهداشتی به دلیل رطوبت بالا بهتر است از رنگ‌های پلاستیکی استفاده نکنید. نکته بعدی انتخاب رنگ مناسب می‌باشد. رایج ترین رنگ‌ها به منظور نقاشی گچبری عبارتند از: سفید استخوانی، کرم، سفید چوب پنبه ای، قهوه ای سوخته، شکلاتی و لاجوردی.

برای مشاهده طرح های گچیری دیوار اتاق خواب اینجا کلیک نمایید.

فاکتورهای مناسب برای انتخاب رنگ گچبری

هنگام نقاشی گچبری علاوه بر انتخاب رنگ مناسب باید به فاکتورهای دیگری نیز توجه کرد تا دیزاین داخلی منزل زیبا و چشم نواز به نظر برسد:
  1.  رنگ انتخابی برای گچبری باید متضاد با رنگ کفپوش باشد. یعنی اگر کفپوش تیره رنگ است رنگ انتخاب شده برای گچکاری باید روشن بوده و در صورتی که کفپوش روشن باشد به طبع باید نقاشی گچبری با استفاده از یکی از رنگ‌های تیره انجام شود.
  2. برای اتاق‌هایی با متراژ کوچک حتی المقدور باید از نقاشی گچبری بوسیله رنگ‌های تیره خودداری کرد تا فضا دلبازتر دیده شود.
  3. رنگ مناسب برای اتاق‌هایی که نور کمی دارند رنگ روشن و برای اتاق‌هایی که در معرض تابش نور آفتاب هستند رنگ‌ تیره مناسبتر می‌باشد.
  4.  حتما هنگام انتخاب رنگ گچبری به رنگ دیوارپوش‌ها، سرویس مبلمان، پرده و فرش دقت کنید. رنگی که برای نقاشی گچبری استفاده می‌کنید باید با رنگ دکوراسیون منزل همخوانی داشته باشد.
مراحل اجرای نقاشی گچبری

نحوه نقاشی گچبری خانه

آموزش نقاشی گچبری دیوار و سقف منازل به شرح زیر است:
  1.  ترکیب کردن کمی روغن جلا با روغن رنگ کاری
  2. مخلوط به دست آمده را به وسیله یک قلم موی تمیز به آرامی روی گچکاری بکشید
  3. سطوح روغن کاری شده را بوسیله رنگ سفید رنگ آمیزی نمایید.
  4. لندنی سازی مرحله بعدی بوده که باید با استفاده از یک رنگ پلاستیکی انجام دهید
  5. آخرین مرحله رنگ آمیزی سطوح برجسته گچکاری به وسیله قلم مو با سایز مناسب است. این کار را انجام داده و منتظر بمانید تا نقاشی گچبری خشک شود.

پتینه کاری این هنر زیبا نیز همانند نقاشی گچبری نیاز به آموزش دارد. جهت اطلاع از نحوه اجرای آن مقاله آموزش پتینه کاری را مطالعه نمایید.

مختصری درباره آموزش نقاشی گچبری دیوار و سقف

دقت داشته باشید در صورتی که مبتدی هستید و برای اولین بار قرار است نقاشی گچبری را انجام دهید حتما ابتدا از روغن زیر کار استفاده شده و بعد لکه گیری سطوح بوسیله ماله انجام شود. پس از آن با استفاده از یک سنباده، ناصافی‌های روی گچبری را برطرف کنید. دانستن این نکته حائز اهمیت است اگر دیوار از قبل رنگ آمیزی شده باشد نیازی به روغن کاری ندارد. بعد از سنباده زنی می‌توان اقدام به رنگ آمیزی گچبری کرد. انتخاب قلم موی مناسب نیز از موارد اصلی در نقاشی گچبری است. برای رنگ آمیزی گچبری‌های ظریف باید از قلم موی نازک استفاده کرد.
 
آموزش دوره گچبری مدرن توسط گروه الهه پیروز(نقاشی گچبری)

آموزش گچبری و نقاشی مدرن ساختمان الهه پیروز

درصورت تمایل برای آموزش گچبری مدرن ساختمان به گروه هنری الهه پیروز مراجعه نمایید. این دوره‌های آموزشی با حضور استاد برجسته به همراه تمام سرفصل‌ها و نکات مهم آموزش گچبری و رنگ آمیزی آن انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت اطلاع دقیق از زمان، نحوه برگزاری و هزینه کلاس‌های آموزشی با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

تلفن‌های تماس:

سوالات رایج

۱.آدرس گروه هنری الهه پیروز؟

تهران، خیابان میرداماد، خیابان شهید حصاری، پلاک ۴

۲.ویژگی‌های بارز گروه الهه پیروز؟

  • استفاده از متخصصین دوره دیده
  • استفاده از متریال مرغوب
  • تضمین کیفیت 
  • استفاده از ابزارآلات پیشرفته
  • تحویل کار در موعد مقرر
  • دارای نمونه کارهای قوی

۳.مراحل اجرای پتینه و نقاشی دیواری به چه صورت است؟

  1. بازدید از فضا
  2. مشاوره با کارفرما و نشان دادن نمونه کارها
  3. طراحی با توجه به سلیقه مشتری 
  4. اجرا و پیاده سازی با دقت و سرعت بالا
۴/۵ - (۱ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*