آموزش پتینه روی سفال

آموزش پتینه کاری روی سفال

یکی از کابردهای اصلی پتینه کاری، اجرای طرح‌های برجسته و کهنه کاری بر روی آثار سفالی است. اگر علاقه به آگاهی از راز و رمزهای این هنر زیبا دارید، مطلب کنونی مختص شماست.
فهرست

پتینه از جمله هنرهای کهن و ارزشمند است که میان کشورهای مختلف به ویژه ایران که دارای تمدن فرهنگی غنی هستند، هنری شناخته شده و معروف می‌باشد. تکنیک پتینه انواع مختلفی داشته و بر سطوح گوناگونی قابل انجام است. تکنیک پتینه روی سفال امروزه طرفداران بسیاری دارد و در چیدمان بیشتر خانه‌های اصیل ایرانی جا خوش کرده است. استقبال هموطنان خوش ذوق از هنر پتینه روی سفال بی‌نظیر است. همچنین درآمد مناسبی که از یادگیری این هنر حاصل می‌شود. بنا بر دلایل فوق در ادامه به معرفی دوره آموزش پتینه روی سفال می‌پردازیم.

صفر تا صد آموزش پتینه روی سفال

آموزش پتینه روی سفال

استفاده از هنر پتینه کاری روی ظروف سفالی و قدیمی سبب جلوه بیشتر آن‌ها می‌شود. به طور مثال ظروف قدیمی که از دل غارها به دست می‌آید با پتینه کاری، زدگی‌های روی این ظروف به طور کامل پوشیده می‌شود. در واقع آموزش پتینه روی سفال به شما کمک می‌کند با هزینه کم، محصولات با کیفیت تولید کرده و به درآمد ایده آل برسید.

مفهوم پتینه کاری روی سفال

در دوره آموزش پتینه روی سفال به شما چه آموزش می‌دهند؟ یاد می‌گیرید چگونه اشیای مختلف از جمله سفال را با رنگ‌ها و بافت‌های اکسیدشده و مات و روشن کننده به صورت کهنه و قدیمی درآورند.

تصورش را بکنید سفال‌گری خود یک هنر زیباست که تنها با دستان یک هنرمند توانگر با سال‌ها تجربه هنری ساخته می‌شود. حال اگر این هنر ایرانی که از دیرباز در فرهنگ غنی ایران پایدار بوده، با تکنیک ارزشمند پتینه کاری درآمیخته شود یک اثر بی‌بدیل بوجود می‌آید. بدون شک هر ایرانی دارای قریحه و ذوق هنری دوست دارد درون خانه‌اش را با این آثار پر کند.

کاربردهای اصلی پتینه کاری روی سفال

اکنون ممکن است از خودتان بپرسید شرکت در دوره آموزش پتینه روی سفال چه فوایدی دارد؟ برای اینکه پاسخ این پرسش را به‌خوبی دریابید در ادامه با ما همراه بمانید.

زیبایی و تغییر دکوراسیون داخلی

بدون شک استفاده از آثار و المان‌های هنری به صورت اصولی و ماهرانه در هر فضایی می‌تواند آنجا را زیبا و خاص جلوه دهد. افراد با گذراندن جلسات آموزش پتینه کاری، می‌توانند اشیا خاصی مانند سفال پتینه شده تولید کنند. در نتیجه از این آثار برای زیبا‌سازی فضای زندگی و کار خود و دیگران استفاده کنند. به علاوه پس از آموزش پتینه روی سفال می‌توانند از طریق فروش آثار سفالی پتینه می‌توانند درآمد عالی کسب کنند.

آموزش پتینه روی سفال(پتینه با رنگ روغن و اکریلیک)

پتینه روی سفال با رنگ روغن و اکریلیک

در ابتدای آموزش پتینه روی سفال باید به این نکته توجه کنید که از قلم‌موی تخت و پهن استفاده نمایید. این قلم مو را به رنگ آغشته کرده و اضافه رنگ را با ضربه زدن به پارچه بگیرید. در مرحله بعد، قلم مو را به شکل عمودی گرفته و سفال را رنگ آمیزی کنید. اگر می‌خواهید که پتینه کاری شما حالت قدیمی و آنتیک داشته باشد، بهتر است که از رنگ‌های سبز، خاکی استفاده کنید. اکلیل و پودر نقره‌ای، روغن جلا را با هم ترکیب کرده و با استفاده از این مواد، ظرف را سایه بزنید.

تکنیک کهنه کردن ظرف سفالی

سفال خام را به دقت سمباده کشیده تا یکدست شود. با موم مایع سطح کار را کاملا پوشانده و پس از یک شبانه روز که ظرف سفالی خشک شد، با پودر بچه و دستمال سطح کار را صاف می کنیم. مجددا ظرف سفالی را با موم مایع می‌پوشانید و این دفعه بعد از ۲۴ ساعت، دستمال آغشته  به دوده را بر روی سطح سفال بزنید. در این  مرحله، دوباره به سطح کار موم مایع بمالید و پس از یک شبانه روز یک شمع روشن کنید.

ظرف را بر روی دود شمع گرفته و آن را حرکت دهید، پس از چند ساعت دوده‌های اضافی را با دستمال پاک کنید. در مرحله چهارم ظرف را موم اندود کرده و بعد از دوساعت، سیمان و پودرسنگ را مخلوط کرده و به سطح کار ‌بزنید. پس از خشک شدن، با یک دستمال اضافه‌های مواد  را از سطح کار پاک کنید.

در مرحله آخر آموزش پتینه روی سفال، ظرف سفالی را با استفاده از واکس قهوه‌ای یا مشکی کفش بپوشانید. سپس فوری سطح کار را شسته و بعد از خشک شدن، مقداری رنگ آبی کپکی یا سبز اکرولیک را با آب رقیق کرده و قسمت های مختلف را با آن رنگ کنید و بعد از خشک شدن سطح کار را صیقل دهید.

حجم سازی و برجسته کاری روی سفال

مواد و وسایل مورد نیاز برای آموزش پتینه روی سفال

  1. سمباده
  2. چسب چوب رقیق شده
  3. قلم مو
  4. ظرف سفالی
  5. پرایمر اکریلیک سفید
  6. پودر کهنه کاری یا پودر بچه
  7. اسفنج
  8. کریستال سرورنیک
  9. خمیر سرامیک
  10. رنگ های اکریلیک
  11. طرح برگ انگور
  12. چاقو
  13. چسب تفنگ
آموزش پتینه روی سفال(تکنیک برجسته کاری)

برای آشنایی با هنر پتینه کاری و موارد استفاده آن اینجا کلیک نمایید.

آموزش پتینه روی سفال(مراحل حجم دهی و برجسته سازی)

مراحل برجسته سازی و حجم دهی

در آموزش پتینه روی سفال در مرحله حجم دهی باید سمباده نرم را بر روی ظرف سفالی کشیده و بعد ظرف را بشویید. صبر کنید تا ظرف کاملا خشک شود و سپس  دوبار چسب چوب رقیق شده را بر روی سطح سفالی بزنید. در این مرحله، قسمت‌های مختلف ظرف را با پرایمر اکریلیک سفید بپوشانید.

طرح برگ انگور یا دلخواه را بر روی خمیر سرامیک ایجاد کنید و سپس قبل از خشک شدن خمیر، آن را بر روی سطح کار سوار کنید. برای اتصال خمیر به ظرف، باید چسب چوب را زیر خمیر بزنید. مدتی صبر کرده تا خمیر کاملا خشک شود و سپس با رنگ های اکریلیک آن را رنگ آمیزی کنید. شما می‌توانید قبل از خشک شدن رنگ، از پودر بچه یا پودر کهنه کاری استفاده کرده تا رنگ مورد نظر مات شود.

 

اگر می خواهید با پتینه برجسته به طور کامل آشنا شوید از مقاله مربوطه حتما بازدید کنید

مواد لازم برای پتینه روی سفال

متریال و ابزارآلات اصلی برای آموزش پتینه روی سفال و همچنین خلق آثار فاخر عبارتند از:

  • سفال خام
  • دستکش و پیش‌بند
  • پالت رنگ‌آمیزی
  • رنگ روغن با تعداد و تنوع دلخواه
  • رنگ‌های اکریلیک
  • تینر روغن برای رقیق و شفاف کردن رنگ
  • روغن جلا دهنده
  • سمباده یا سیم ظرفشویی
  • اسپری در رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای
  • دو نوع کاردک: کاردک سر کج و معمولی
  • تهیه پودر مل از فروشگاه‌های عرضه متریال ساختمان
  • قلم موی شماره ۱،۲،۳
  • چسب چوب بی‌رنگ
  • موم عسل
  • اکلیل با طیف‌های مختلف رنگی
  • کلیر
پتینه سفال چه موادی لازم دارد و آموزش پتینه روی سفال
آموزش پتینه روی سفال و طرز ساخت خمیر پتینه

خمیر پتینه کاری

در ادامه نحوه و چگونگی طرز تهیه خمیر پتینه برای طراحی سفال شرح داده می‌شود.

  1. ۲/۱ لیوان چسب چوب بی‌رنگ را به همراه پودر مل هم زنید تا سفت شده و حالت خمیری بدست آید.
  2. خمیر فوق باید به مدت یک‌ ساعت استراحت کند.
  3. پس از گذشت زمان موردنظر، خمیر را روی یک لایه نایلون باز کنید.
  4. از طریق قالب یا دست طرح دلخواه را کشیده از نایلون جدا نمایید.
  5. طرح موردنظر را با آب و چسب چوب روی سفال بچسبانید و کهنه کاری کنید.

در صورتی که علاقمند به یادگیری مهارت‌های پتینه کاری هستید باید بدانید دوره جامع آموزش پتینه کاری هم اکنون توسط گروه الهه پیروز برگزار می‌شود. این مقاله شما را با انواع مدل‌های پتینه کاری از جمله آموزش پتینه روی سفال آشنا می‌کند.

موم عسل پتینه کاری سفال 

در جلسات تئوری و عملی آموزش پتینه روی سفال تمام ابزارآلات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. علاوه بر این روش‌های تهیه خمیر و موم عسل و سایر تکنیک‌های به‌روز برای داشتن یک پتینه کاری فاخر آموزش داده می‌شود.

برای تهیه موم عسل پتینه روی سفال، موم عسل خالص و اصیل را با تینر روغنی مخلوط می‌کنید. ترکیب بدست آمده را به مدت یک شبانه روز داخل یک ظرف در دار قرار دهید. پس از گذشت ۲۴ ساعت زمان و حاصل شدن یک خمیر کرم رنگ، آن‌را از صافی رد کرده و استفاده می‌کنید.

آموزش پتینه روی سفال
آموزش پتینه روی سفال و طرح‌های متنوع پتینه

مراحل آموزش پتینه روی سفال

لازم به ذکر است برای اینکه یک سفال خام و تازه، کهنه و اصیل شود به مواد و متریال زیر نیازمندیم:

  • پودر بچه
  • پودر سنگ
  • سیمان سیاه
  • واکس مشکی یا قهوه‌ای
  • شمع

در ابتدا سفال خام را کاملا سمباده کشیده و پس از بدست آوردن یک سطح صاف و یکنواخت، آن‌را با دستمال تمیز پاک کرده یا می‌شویید. در ادامه سفال با چسب چوب بی‌رنگ تماما چسب زده و صبر کنید تا خشک شود.

پس از ۲۴ ساعت با یک قلم‌موی پهن، رنگ مورد نظر را به صورت عمودی به سطح کار زده و قسمت‌های اضافی را با دستمال پاک کنید. در این مرحله از آموزش پتینه روی سفال باید ظرف سفالی را با قلم‌موی عمودی رنگ بزنید. همچنین برای نمود کهنگی بیشتر می‌توانید از رنگ‌ها خاکی، نقره و سبز بهره ببرید. اکنون به پایان کار نزدیک می‌شویم، برای سایه زدن کافیست ترکیبی از روغن جلا، اکلیل و پودر نقره‌ای تهیه کنید.

جمع بندی

چنانچه تمایل دارید آموزش پتینه روی سفال را به صورت حرفه‌ای ادامه یاد بگیرید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی گروه الهه پیروز با بهره گیری از اساتید مجرب استفاده نمایید. پتینه کاری ابعاد گسترده‌ای دارد و بر روی انواع سطوح چوبی، گچی، فلزی و سفالی قابل اجراست. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی با دیگر کاربردهای این هنر ماندگار از دیگر مطالب موجود در سایت ما دیدن فرمایید.

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

چه نوع چسبی در آموزش پتینه کاری روی سفال استفاده می‌شود؟

در آموزش پتینه روی سفال توصیه می‌شود از چسب چوب با کیفیت و بی‌رنگ استفاده نمایید.

در آموزش پتینه کاری روی سفال هنرجویان بهتر است از روغن جلا که در صنایع چوب عرضه می‌شود تهیه و استفاده کنند.

خیر، پیش نیاز لازم نیست ولی علاقه و تمرین بسیار حائز اهمیت است.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*