آموزش ورق طلا روی شیشه

آموزش ورق طلا روی شیشه

فهرست

یکی از تکنیک‌های جذاب، راحت و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، استفاده از ورق طلا در معماری ساختمان می‌باشد. ورق طلا روی سطوح مختلف از جمله چوب، گچبری، فلز و شیشه استفاده می‌شود. همچنین از این متد برای زیباتر شدن سایر آثار هنری نیز استفاده می‌شود. حتما تا به حال دیده اید که هنرمندان پس از خلق اثر هنری، برای محافظت بیشتر از هنر دستانشان از قاب چوبی به همراه شیشه استفاده می‌کنند. شیوه دیگری از این روش، مربوط به ایجاد طرح و نقش روی شیشه می‌باشد. چنانچه علاقه مند به یادگیری این هنر زیبا هستید با ما همراه شوید تا آموزش ورق طلا روی شیشه را به صورت حرفه ای به شما یاد دهیم.

برای آشنایی با انواع روش‌های پتینه کاری مقاله آموزش پتینه کاری را مطالعه نمایید.

آموزش ورق طلا روی شیشه(ابزارها)

ابزارهای ورق طلا روی شیشه

  1. ظرف شیشه ای
  2. شابلون
  3. شاپان
  4.  چسب ورق طلا
  5. سشوار
  6. قلم مو
  7. موچین یا چاقو
  8. وارنیش
  9. رنگ اکریلیک و اکلیلی طلایی
  10. چسب چوب
  11. دستمال نخی تمیز
  12. تیغ یا کاتر

مراحل آموزش ورق طلا روی شیشه

ورق طلای کاربردهای مختلفی در خلق اکسوری‌های منازل داشته که اجرای آن روی شیشه یکی از پرطرفدارترین‌ها می‌باشد. در ادامه با مراحل کلی آموزش ورق طلا روی شیشه آشنا می‌شوید.

  • آماده کردن سطح کار

ابتدا لازم است شیشه را با یک پارچه تمیز پاک کرده به طوری که هیچ گرد و غباری روی آن نباشد. در اولین مرحله آموزش ورق طلا روی شیشه، باید از خشک شدن رنگ زمینه اطمینان حاصل کنید. پس از آن می‌بایست چسب ورق طلا را کمی بوسیله آب رقیق نمایید. دقت داشته باشید باید به اندازه مساحت سطح مورد نظر این کار را انجام دهید. سپس با استفاده از یک قلموی مویی به آرامی چسب را روی تمام سطح شیشه می‌زنید.
 
سعی کنید از چسب به اندازه مناسب استفاده کرده و از زیاد زدن چسب به دلیل ایجاد یک لایه ضخیم روی شیشه به شدت پرهیز کنید. در این زمان باید ۳ الی ۶ ساعت وقفه ایجاد کرده تا چسب ورق طلا به خوبی روی شیشه بچسبد. در صورتی که بلافاصله بعد از زدن چسب، شروع به نصب ورق طلا کنید ممکن است سطوح غیر یکدست و ناهموار به وجود آید. شما می‌توانید برای تسریع خشک شدن چسب ورق طلا از سشوار یا پنکه استفاده نمایید.
 
آموزش ورق طلا روی شیشه(آماده کردن سطح قبل از نصب ورق طلا)
آموزش ورق طلا روی شیشه(آماده کردن سطح قبل از نصب ورق طلا)
  • نصب کردن ورق طلا روی شیشه

در این مرحله از آموزش ورق طلا روی شیشه، بعد از اینکه از خشک شدن چسب مطمئن شدید می‌توانید ورق طلا را به آرامی روی شیشه بچسبانید. قبل از اقدام به چسباندن ورق طلا از تمیز کردن دستان خود غافل نشوید. چرا که آلودگی و یا رطوبت دست در فرآیند چسباندن ورق طلا اخلال ایجاد می‌کند.
 
حتی ممکن است ورق طلا پاره و یا چروک شود و به طور کامل از بین برود. ورق‌های طلا را با یک جسم نوک تیز مانند موچین یا چاقو به آرامی برداشته و با دقت روی شیشه آغشته به چسب بزنید. در حین چسباندن توجه کنید که ورق‌ها را کاملا صاف روی شیشه قرار دهید به طوریکه هیچگونه خمیدگی نداشته باشد. البته کمی چروک شدن طبیعی می‌باشد. این کار را تا زمانی که تمام سطح شیشه از ورق طلا پوشانده شود ادامه دهید.
آموزش ورق طلا روی شیشه(نصب ورق طلا)

یکی از کابردهای ورق طلا تزئین گچبری سقف پذیرایی می‌باشد. این مقاله را حتما مطالعه نمایید.

نکات آموزش ورق طلا روی شیشه
  • نکات آموزش ورق طلا روی شیشه

  1. پس از پوشاندن شیشه با ورق طلا بوسیله یک پنبه یا قلم مو، ورق‌ها را به چسب ورق فشار دهید تا بهتر بچسبد.
  2. استفاده از وارنیش و رنگ اکریلیک برای محافظت از طرح ایجاد شده روی شیشه
  3. حتما ورق طلا را چند ساعت بعد از زدن چسب به شیشه بزنید.
  4. بهتر است برای افزایش ماندگاری ورق طلا از لاک الکل یا کیلر استفاده نمایید.
آموزش ورق طلا روی شیشه(انتخاب ورق طلای مرغوب)

چطور ورق طلای خوب تهیه کنم؟

ورق طلا در ابعاد مختلفی از جمله ۸*۸، ۱۲*۱۲، ۱۶*۱۶ و ۲۰*۲۰ می‌باشد، که ابعاد ۱۶*۱۶ متداول ترین سایز ورق طلا در ایران است. ورق طلا در دو مدل عیاردار و با پایه فلز در بازار موجود می‌باشد. به ورق طلایی که از طلای خالص ساخته شده و گرانتر است ورق طلای عیاردار گفته می‌شود.

از ورق طلا با پایه فلز نیز بیشتر برای دیزاین منازل استفاده می‌شود و ضخامت آن کمتر از ورق طلای عیاردار بوده و در حد میکرون است. لازم به ذکر است استفاده از این نوع ورق طلا به دلیل قیمت کمتر مقرون به صرفه تر می‌باشد. برای تشخیص ورق طلای مرغوب از ورق طلای تقلبی کافی است یک آهنربا را به ورق طلا نزدیک کنید. در صورتی که ورق طلا جذب آهنربا شد ورق طلا ناخالصی داشته و تقلبی می‌باشد.

جهت اطلاع از سایر کاربردهای پتینه ورق طلا اینجا کلیک نمایید.

آموزش ورق طلا روی شیشه توسط گروه الهه پیروز

آموزش پتینه و نقاشی هنری توسط تیم الهه پیروز

آموزش ورق طلا روی شیشه در آموزشگاه الهه پیروز با بهره مندی از بهترین اساتید صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با یادگیری این هنر زیبا به راحتی در منزل کسب درآمد کنید. این گروه علاوه بر پتینه، صفر تا صد نقاشی هنری را به صورت حرفه ای آموزش می‌دهد.

تلفن‌های تماس جهت اطلاع از دوره‌های آموزشی:

سوالات رایج

این کار به راحتی و با استفاده از آب مقطر، یک جسم نوک تیز و یک دستمال نخی امکان پذیر است.

  1. زیبایی سطوح 
  2. افزایش ماندگاری
  3. قابل شستشو بودن
  4. ترمیم راحت
امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*