رزین در نقاشی ساختمان

کاربرد رزین در نقاشی ساختمان

فهرست
اطلاعات کامل در مورد رزین

رزین چیست 

رزین یک ماده چسبنده است که در طی فرآیند پخت تبدیل به پلیمر سخت می‌شود. این ماده در ابتدا از مواد طبیعی تهیه شده است،اما نوع مصنوعی آن نیز وجود دارد که بعضی از رزین های مصنوعی بسیار شبیه به نوع طبیعی هستند.رزین از ترکیب بیسفنول و اپیکلرو هیدرین تشکیل شده است. بیسفنول معمولاً از ترکیب استون و فنول به‌دست می‌آید. از رزین در موارد مختلفی مانند تجهیزات پزشکی، جواهرسازی، مجسمه سازی  و … استفاده می شود.

انواع رزین مورد استفاده در سطح

رزین ها را  با توجه به مواد تشکیل‌ دهنده و کاربرد آن به انواع مختلفی مثل پلی‌استر، وینیل‌استر، فنولیک، اپوکسی و… دسته بندی می شوند. رزین اپوکسی نسبت به انواع دیگر رزین،دارای خواص مکانیکی بالاتر و مقاومت حرارتی و شیمیایی بیشتری است. بنابر این با توجه به ویژگی های خاصی که این رزین نسبت به سایر رزین ها دارد از آن در در ساخت قطعات هواپیما استفاده می کنند.

رزین آپوکسی چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارد

رزین اپوکسی و کاربرد آن در نقاشی ساختمان

رزین اپوکسی معمولاً از دو بخش رزین مایع و هاردنر تشکیل شده است.وقتی این دو ماده با یکدیگر مخلوط می‌شوند، یک واکنش شیمیایی شروع می‌شود که به‌طور معمول چندین ساعت طول می‌کشد. این واکنش باعث می‌شود که ماده به‌طور قابل توجهی گرم شود و از حالت مایع به حالت جامد و سخت تبدیل شود.

یکی از ویژگی‌های بارز رزین اپوکسی، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و شیمیایی است. رزین اپوکسی یک ماده بادوام و چسبنده است که در بسیاری از صنایع از جمله هنر، صنایع دستی، نقاشی ساختمان و صنعت اتومبیل سازی کاربرد بسیاری دارد.

چنانچه می خواهید با تکنیک های نقاشی آشنا شوید، مطلب نقاشی ساختمان در تهران برای شما بسیار مفید و جذاب خواهد بود.

انواع تکنیک های کار با رزین

کار بر روی سطوح صاف و صیقلی

برای اجرای این کار سطوح مسطح مانند سینی، زیر لیوانی و … را با لایه ای از رزین می پوشانید.

قطعات معلق در رزین

برای اجرای تکنیک قطعات معلق،می‌توانید از محصولات تزئینی متنوعی مانند گل‌های خشک، ترافل‌های رنگی، عروسک‌های کوچک و کریستال‌های پلاستیکی استفاده کنید.  اگر می خواهید از این تکنیک استفاده کنید،ابتدا رزین اپوکسی و سخت‌کننده را به‌طور مناسب با یکدیگر ترکیب کنید. سپس، قطعات تزئینی را به رزین اضافه کرده و همه را به‌طور دقیق درون قالب مورد نظر بریزید.برای انجام این روش، بهتر است که این کار را به‌صورت لایه‌لایه انجام دهید و سپس بین لایه ها لوازم تزئینی را اضافه کنید.

برای اینکه  در مورد تکنیک های نقاشی سه بعدی  اطلاعات بدست بیاورید، مقاله نقاشی ساختمان سه بعدی  را حتما بررسی کنید.

لایه محافظ روی عکس

لایه محافظ روی عکس یکی از زیباترین تکنیک ها است که افراد زیادی از آن به‌عنوان جایگزینی برای قاب شیشه‌ای استفاده می‌کنند. برای پیاده سازی این تکنیک، تنها به رزین شفاف نیاز دارید. شما می‌توانید هر نوع تصویر، طرح یا عکسی را درون رزین قرار دهید و از آن به‌عنوان یک قطعه دکوراتیو برای محیط‌های مختلف استفاده کنید.

 

برای اجرای این تکنیک، ابتدا عکس مورد نظر خود را با یک لایه محافظ کاور کنید تا جوهر آن پخش نشود. برای این کار، می‌توانید از محافظ‌هایی مانند سیلر، چسب DM5، اسپری وارنیش و چسب چوب استفاده کنید. بعد از این کار، منتظر بمانید تا محافظ خشک شود.سپس، رزین را آماده کنید و آن را روی عکس بریزید.

اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در زمینه نقاشی دیواری کسب کنید، ما به شما مطالعه مقاله نقاشی دیواری منزل را پیشنهاد می کنیم.

استفاده از قالبهای مختلف برای شکل دهی به رزین

برای شکل دهی به رزین می توان از قالب های مختلفی مانند پلاستیکی، لاتکسی، سیلیکونی و … استفاده کرد.

 

 

چکونه با رزین روی چوب نقاشی کنیم

نقاشی با رزین روی چوب

برای نقاشی با رزین، می‌توانید از رزین اپوکسی چوب استفاده کنید که برای کار بر روی سطوح چوبی طراحی شده است. این رزین دارای خصوصیاتی است که با بافت چوب هماهنگ است و با ایجاد چسبندگی مناسب، مقاومت چوب را افزایش می‌دهد.

تمیز کردن رزین

برای تمیز کردن رزین از سطح کار می‌توانید از مواد مختلفی مانند لاک پاک کن و استون استفاده کنید.چنانچه رزین سفت و خشک شده باشد، می توانید آن را از سطح کار برش دهید.

نقاشی با رزین اپوکسی

 هنرمندان برای اجرای نقاشی آبستره از مواد و رنگ های مختلف استفاده می کنند، امروزه رزین یکی از مواد دیگری است که از آن برای خلق تکنیک  های جدید نقاشی استفاده می کنند. شما با کمک با رزین اپوکسی می توانید آثار هنری جذابی را خلق کنید و جالب است بدانید که این سبک نقاشی به دلیل زیبایی بینظیر آن  نسبت به تکنیک های دیگر نقاشی طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. بنابر این از رزین اپوکسی علاوه بر اینکه در جواهرات، کفپوش‌های زیبا، کارهای چوبی می توان استفاده کرد، از این متریال در نقاشی هم می توان  بهره برد.

 

ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی با رزین اپوکسی

  1. دستکش
  2. هاردنر
  3. رزین
  4. ترازوی دیجیتال
  5. فندک اتمی یا مشعل قلمی
  6. یک سطح مناسب مانند بوم، چوب و …
  7. قالب
  8. لیوان یکبار مصرف با حجم یک پیمانه
  9. رنگ آکریلیک
  10. قاشق چوبی

مراحل نقاشی با رزین اپوکسی

۱.باتوجه به اندازه قاب، تعداد لایه و میزان ضخامت آن ها، رزین مورد نیاز برای هرلایه را تخمین بزنید. بعد از اینکه حجم هر لایه را پیدا کردید،مقدار حجم را نصف کنید.نصف آن را برای رزین و نصف دیگر حجم را به هاردنر اختصاص دهید.

۲.رزین و هاردنر را با هم مخلوط کنید و مواد را به مدت دو دقیقه به آرامی هم بزنید. از ظرفی عمیق استفاده کرده تا میزان حبابها تولید شده کمتر باشد. بعد ده دقیقه به رزین و هاردنر استراحت داده تا حبابها از بین بروند. برای از بین رفتن حباب هایی که به سطح آمده است، از فندک اتمی می توان استفاده کرد.

۳.پس از ریختن رزین داخل قاب، با سشوار ملایم مواد را حرارت داده تا رزین به طور یکنواخت در ظرف پخش گردد.

۴.بعد از خشک شدن رزین، شروع به کشیدن نقاشی بر روی آن کنید.چنانچه می خواهید که چندین طرح را بکشید،صبر کنید که رنگ اول خشک شود و سپس طرح بعدی را نقاشی کنید.

۵.پس از خشک شدن رنگ و کشیدن نقاشی در هر لایه،با دستمال کاغذی مرطوب پاک کنید.سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر سطح رزین را به دقت تمیز کنید و بعد لایه بعدی رزین را اضافه کنید.

۶.اگر گرد و خاک در بین رزین باقی مانده باشد، باید رزین را تراشیده و گرد و غبار را خارج کنید، بعد مجددا رزین اضافه کنید و بگذارید که کاملا خشک شود. . برای این کار با استفاده از گریت ۶۰۰ می توانید آن را سمباده بزنید.

نقاشی آبستره با رزین آپوکسی

برای اجرای نقاشی آبستره با رزین اپوکسی، از هاردنر و رزین استفاده می شود. رنگهای خمیری به رزین توسط هنرمند اضافه شده که برای درخشش بیشتر رزین اانواع پودرهای اکلیلی، طلایی،نقره ای را به کار می برند. نقاشی آبستره را می توان بر روی سطوح مختلف اجرا کرد، البته بهتر است که این کار بر روی  سطوح صاف انجام شود تا کاری تمیز و یکدست داشته باشید.

تکنیک آبستره و رزین چیست

درباره تکنیک آبستره

تکنیک آبستره،هنری انتزاعی است که واقعیت را به صورت دقیق نمایش نمی دهد، بلکه از خطوط و فرم ها، رنگ، برای بیان هدف خود استفاده می کند. در این تکنیک به زیبایی بصری بسیار توجه می شود و رنگ ها  به گونه ای انتخاب می شوند که برای مخاطب دلنشین و جذاب باشد.

جمع بندی 

ما در این مطلب تلاش  کردیم تا شما را  با رزین و تکنیک های  مختلف آن آشنا کرده و همچنین درباره کاربرد رزین اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. اگر از این مطلب استفاده کرده اید،لطفا آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید تا دیگران هم با دنیای جذاب رزین آشنا  شوند.

سوالات متداول

  1.  ساخت جواهرات
  2.  تعمیر وسایل
  3. پوشش سطوح فلزی

 

بله شما می توانید برای کارهای هنری بسیار زیبا  مانند جواهرسازی،مجسمه و … از رزین استفاده نمایید.

  1. چسبندگی به سطوح
  2.  استحکام در برابر مواد شیمیایی
  3. مقاومت در برابر خوردگی

 

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*