مناسبترین رنگ نقاشی دیوار

مناسب ترین رنگ نقاشی دیوار

فهرست

مقدمه

امروزه رنگ های متنوعی در بازار موجود است که می توانید از آن ها برای تغییر دکوراسیون و زیبایی منزل از آن استفاده کنید.انتخاب درست رنگ نقاشی دیوار به شما کمک می کند تا حس و حال  تازه ای به فضای خانه خود ببخشید. اگر می‌خواهید بدانید که کدام یک از انواع رنگ ها برای ساختمان شما مناسب است، ما در این مقاله به صورت دقیق و جامع در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده ایم. بنابر این چنانچه می خواهید با ویژگی هریک از انواع رنگ آشنا شوید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

انواع رنگ نقاشی دیوار

رنگ های نقاشی دیوار به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هریک از آن ها دارای ویژگی خاصی هستند.ما در این بخش برای آشنایی بیشتر شما ،به صورت دقیق مزایا و معایب رنگ ها را بررسی کرده ایم . اگر می خواهید سبک نقاشی دیواری مدرن را برای ساختمان خود استفاده کرده و جلوه زیبایی به آن دهید، به آسانی می توانید هریک از رنگ های زیر را انتخاب کرده و از آن برای رنگ آمیزی بهره ببرید.

رنگ روغنی مناسب برای رنگ نقاشی دیوار

رنگ روغنی

این نوع رنگ از روغن‌های طبیعی مثل روغن بذر کتان  و  آلکید مصنوعی تشکیل شده است. رنگ روغنی بسیار بادوام و ماندگار است و به همین دلیل  برای رنگ آمیزی درب و پنجره انتخاب مناسبی می باشد. رنگ های روغنی به سه نوع نیمه‌ براق، براق، مات تقسیم می شوند که شما با توجه به نیاز خود می توانید هریک از آن ها را برای رنگ آمیزی استفاده کنید.

مزایا و معایب

رنگ روغنی بسیار مقاوم است و در برابر خراش‌ها و ضربات مقاومت بالایی دارد.این مدل رنگ، بدلیل براق بودن نور را منعکس می‌کند و باعث افزایش روشنایی و شفافیت فضا می‌شود.رنگ روغنی قابلیت شستشوی کامل را دارد و در صورت بروز لکه‌ها به راحتی قابل پاک شدن است.

رنگ روغنی نامرغوب ممکن است حاوی مواد سرب باشد که برای سلامتی ضرر دارد. بارزترین معایب آن بوی نامطبوع است که برای برخی افراد که حساسیت دارند، این رنگ مضر خواهد بود. رنگ روغن برای نقاشی ساختمان نیاز به زیرسازی مناسب دارد و در صورت عدم زیرسازی مناسب، ممکن است نتوانید به نتیجه مطلوب در رنگ آمیزی دست بیابید. در ادامه سایر مزایا و معایب رنگ های روغنی را اشاره می کنیم.

 

  مزایا

  1. قابلیت چسبندگی بالا
  2. درخشندگی مناسب
  3. مناسب مکان های با رطوبت بالا
  4. مقاوم بودن دربرابر کپک و قارچ

 

 معایب

  1. دیر خشک شدن
  2. نیاز به زیرسازی و پیاده سازی آن سخت است
  3. انتشار مواد سمی و مضر برای تنفس

چنانچه می خواهید اطلاعات تکمیلی را در مورد انتخاب رنگ بدست بیاورید مطلب انتخاب رنگ پتینه کاری  به شما بسیار کمک خواهد کرد 

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک یک نوع رنگ بر پایه آب است که بدون بو است و به سادگی با آب قابل ترکیب است. این رنگ معمولاً برای رنگ آمیزی سقف توصیه می‌شود، اما برای دیوارها و سطوح دیگر نیز قابل استفاده است. از رنگ پلاستیک به عنوان یک رنگ مقرون به صرفه برای رنگ آمیزی سطوح مختلف استفاده می‌شود.

رنگ پلاستیک برای نگ نقاشی دیوار استفاده می شود که دارای مزایا و معایبی است

مزایا و معایب

  1. پوشش دهی بالا
  2. اجرای سریع
  3. دوام و ماندگاری کم نسبت به سایر رنگ ها
  4. به تدریج بر اثر تابش نور رنگ آن تغییر می کند
  5. جذب کردن آب
  6. عدم استفاده بر روی درب و پنجره و نرده
  7. سریع خشک شدن
  8. عدم آسیب به محیط زیست

رنگ مولتی کالر

مولتی کالر یک نوع رنگ دکوراتیو است که از ترکیب رنگ و طرح‌های متنوع تشکیل شده است. این رنگ قابلیت ایجاد طرح‌های چند رنگ را روی یک سطح دارد و به آن مولتی کالر یا چندرنگی می‌گویند. مولتی کالر با استفاده از ترکیب متناسب رنگ‌ و طرح، اثرات هنری جذابی را بر روی سطوح ایجاد می‌کند.

 

رنگ مولتی کالر و یژگی های آ ن و رنگ نقاشی دیوار

ویژگی ها

۱.استحکام بالا نسبت به شستشو

۲.عدم نیاز به حلال

۳.نواقص و ایرادات دیوار را به خوبی می پوشاند.

۴.سرعت اجرا بالا

۵.عدم قابلیت ترمیم و لکه گیری

۶.اجرای کار با پیستوله های خاص

اگر می خواهید با بهترین روش رنگ آمیزی نقاشی سقفی آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم از مقاله  نقاشی سقف باز دید کنید

رنگ بلکا

 رنگ بلکا ترکیبی از الیاف طبیعی پنبه سلولز، رزین سلولوزی و سنگ‌های تزئینی است. این مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شده و یک پوشش سلولوزی ایجاد می‌کنند که قابل استفاده به عنوان جایگزینی برای کاغذ دیواری است. از آنجایی که مواد اولیه بلکا کاملاً طبیعی هستند، خطر کمتری برای سلامتی انسان دارند و بنابراین در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود.

ویژگی ها

۱.مقاوم در برابرآتش و ضربه

۲.عدم نیاز به زیرساز

۳.عایق برودت، حرارت و صوت

۴.جلوگیری از آسیب به محیط زیست

۵.عدم جذب گرد و غبار

۶.قابلیت ترمیم و بازسازی در صورت کنده شدن

۷.سختی شستشوی به دلیل سطح بافت دار

۸.بدون بو

رنگ آکریلیک به عنوان رنگ نقاشی دیوار استفاده می شود

رنگ آکریلیک

این نوع رنگ، بر پایه آب است و به آسانی می توان رنگ آکریلیک را با آب رقیق کرد.این مدل رنگ به سرعت خشک می شود و همین امر باعث می شود که در یک روزکاری بتوانید رنگ آمیزی بیشتری را انجام دهید. از دیگر ویژگی‌های رنگ آکریلیک می توان به موارد زیر  شاره کرد.

ویژگی ها

۱.قابل اشتعال نبودن

۲.مقاوم در برابر نور خورشید و رطوبت

۳.ماندگاری و دوام کمتر نسبت به رنگ روغنی

۴.استفاده آسان

۵.درخشش کمتر در مقایسه با رنگ روغنی

۶.قابلیت شستشو

۷.طیف گسترده رنگ

۶ تغییر رنگ بعد از استفاده

برای اینکه با نکات مهم رنگ آکریلیک آشنا شوید مقاله  نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک را حتما مطالعه کنید

مراحل رنگ دیوار

برای آماده‌سازی دیوار گچی قبل از رنگ آمیزی، مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید.

 

۱.از بین بردن اضافات گچ

ابتدا اضافاتی که به دلیل خشک شدن گچ بر روی سطح دیوار ایجاد شده‌اند، را با استفاده از کناف درزگیری برداشته و سپس با استفاده از پشت تیغ، سطح کل دیوار را صاف و یکدست کنید.

 

۲.روغن کاری

استفاده از روغن کاری یک مرحله مهم قبل از رنگ آمیزی است. این کار باعث می‌شود که رنگ بهتری روی سطح گچی بچسبد و خورندگی کمتری در اثر برخورد رنگ با سطح دیوار ایجاد شود. روغن زیرکار را با مقداری تینر روغنی مخلوط کنید و سپس آن را به صورت یکدست روی سطح دیوار اجرا کنید و صبر کنید تا خشک شود.

 

۳.بتونه کاری

این مرحله شامل استفاده از بتونه برای صاف کردن سطح دیوار است. بتونه را با کاردک بر روی سطح گچی بکشید تا سطح دیوار صاف و یکدست شود و تمام فرورفتگی‌ها پر شود. لایه بتونه باید نازک و ظریف باشد تا سرعت خشک شدن و کیفیت رنگ‌آمیزی بیشتر شود.

 

۴.سمباده زدن سطح دیوار گچی

پس از بتونه‌کاری، با استفاده از سمباده نرم، کل سطح دیوار را سمباده بزنید تا اضافات بتونه را برداشته و سطح دیوار یکدست شود. سپس دیوار را از گرد و غبار و اضافات بتونه تمیز کنید.

 

۵.آسترکشی قبل از رنگ زدن

در این مرحله، رنگ آستر را بر روی کل سطح دیوار اجرا کنید. رنگ آستر نوعی رنگ پایه است که از رزین ساخته شده و به دلیل پوشاندن لکه‌ها پس از بتونه‌کاری، سرعت و آسانی رنگ‌آمیزی، دوام رنگ نهایی و جلوگیری از رنگ آمیزی چندلایه استفاده می‌شود.

پس از آسترکشی، با سمباده نرم سطح دیوار را مجدداً صاف کرده و آن را از گرد و غبار پاک کنید.با انجام این مراحل، دیوارگچی برای رنگ آمیزی آماده خواهد بود و البته قبل از شروع هر مرحله، اطمینان حاصل کنید که سطح دیوار خشک و تمیز است تا بتوانید به رنگ با کیفیت و مطلوب برسید.

 

نتیجه گیری

 رنگ نقاشی دیوار یکی از عوامل مهم در زیبایی و جلوه بخشیدن به فضای داخلی ساختمان است و به دلیل اهمیت این موضوع سعی کردیم تا شما را با مهمترین نکات رنگ نقاشی آشنا کنیم.رنگ آمیزی ساختمان کار کاملا تخصصی است، بنابر این چنانچه می خواهید منزل خود را نقاشی کنید، فقط کافیست با  تیم پتینه کاری و نقاشی الهه پیروز تماس گرفته تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

سوالات رایج

  1.  دوام و پایداری بالا
  2. قابل شست‌وشو
  3. قابلیت ترمیم و لکه‌گیری بالا

 

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*