انواع پتینه دیوار

انواع پتینه دیوار

فهرست

پتینه نوعی پوشش زیبا روی دیوار منازل بوده که علاوه بر زیبایی سبب پوشاندن عیوب ظاهری دیوار خواهد شد. از مزیت‌های اصلی این تکنیک می‌توان به ماندگاری بالا، قابلیت اجرا در تمامی سطوح و شستشوی آسان اشاره کرد. انواع پتینه دیوار شامل موارد زیر بوده که هر یک دارای زیر شاخه‌های متعددی خواهد بود.

۱. پتینه ایتالیایی

خاستگاه اصلی پتینه ایتالیایی کشور ایتالیا و ترکیه بوده که در قرن ۱۸ میلادی در سایر کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد. معماران ایرانی نیز از ۱۰سال پیش تا کنون از این هنر معماری برای زیباسازی هر چه بیشتر دکوراسیون داخلی منازل استفاده می‌کنند. پیرل موجود در رنگ این پتینه دیوار سبب درخشندگی خاص دیوار خواهد شد. پتینه ایتالیایی به ۵ روش زیر اجرا خواهد شد.

پتینه دیوار بافت ماسه ای یا شنی

بافت ماسه ای یا بافت شنی

یکی از انواع پتینه دیوار ایتالیایی که با استفاده از رنگ‌های ساحلی به همراه دانه‌های رنگی شن مانند بر روی سطوح اجرا خواهد شد. دقت داشته باشید دیواری که بافت ماسه ای بر روی آن اجرا می‌شود باید کاملا خشک بوده و در صورت برآمدگی یا ترک خوردگی اول عیوب را برطرف کرده سبب اقدام به پتینه کاری کنند.

پتینه دیوار بافت مخملی یا ولوت

بافت مخملی یا ولوت

نوعی بافت شیشه ای و براق از دیگر انواع پتینه دیوار است . این نوع از موادی نظیر پلی استر، ریون، پنبه و نایلون تشکیل شده است. اجرای این بافت بر روی دیوار به وسیله دستگاه‌های مخصوص مخمل پاشی انجام خواهد شد.

بدین صورت که پودر مخمل وارد مخزن دستگاه شده و با ترکیب مقداری آب بوسیله جریان الکتریسته آماده پاشش روی دیوار می‌شود. توجه داشته باشید استفاده از نایلون در بافت مخملی به دلیل مقاومت بالا بیشتر توصیه می‌شود.

پتینه دیوار بافت کالچه یا برجسته

بافت کالچه یا برجسته

پتینه دیوار برجسته با استفاده از شابلون یا ماله بر روی دیوار اجرا خواهد شد.خمیر مورد نظر که از سنگ آهک خرد شده و پودر سنگ مرمر بوجود آمده روی شابلون یا مستقیما روی دیوار زده می‌شود. پس از خشک شدن بافت کالچه می‌توان سطوح برجسته را به وسیله قلم مو و با توجه به رنگ سایر دکوراسیون منزل رنگ آمیزی کرد. 

برای آشنایی با انواع تکنیک‌های مختلف پتینه برجسته حتما این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

پتینه دیوار بافت اکسید

بافت اکسید

در این تکنیک که یکی از انواع پتینه دیوار است؛ می‌توان با استفاده از رنگ آکریلیک، ماله و قلم مو بافتی برجسته ایجاد کرد.نوعی رنگ سبز یا آبی سبز که در اثر تغییرات شیمیایی و خشک شدن رنگی شبیه اکسید آهن تولید می‌کند. از این نوع بیشتر در سبک‌های کلاسیک و سنتی استفاده خواهد شد.

پتینه دیوار بافت استاکو

بافت استاکو

استاکو نوعی هنر از کشور روس است. در این هنر که از انواع پتینه دیوار است با استفاده از خمیر استاکو، ماله و پولیش می‌توان طرح‌های برجسته و زیبا خلق کرد. در واقع بافت استاکو طرح جدیدی از گچبری قدیمی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این هنر حتما به مقاله معرفی هنر پتینه کاری مراجعه کنید.

آموزش پتینه روی سفال(پتینه کنه کاری)

۲.پتینه کهنه کاری

پتینه دیوار کهنه کاری مناسب خانه‌هایی با سبک کلاسیک بوده که با ایجاد بافت کهنه و رنگ‌های کهنه کاری جلوه خاصی به دکوراسیون منزل می‌دهد. لازم به ذکر است پیش از اجرای طرح، هر گونه ناهمواری و پستی روی سطوح را از بین می‌بریم.

سپس قسمت‌هایی که نمی‌خواهید پتینه شود را میپوشانید. سپس با استفاده از غلتک رنگ انتخابی را روی دیوار می‌زنید. پس از خشک شدن لایه دوم را بایستی با استفاده از برس یا اسفنج طبیعی بزنید. رنگ آمیزی کهنه کاری می‌تواند به حالت رفت و برگشتی باشد. پس از زدن محلول پتینه و پخش کردن آن در تمام سطح باید تا چند روز صبر کرده تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

۳.پتینه طرح سنگ

یکی از زیباترین انواع پتینه دیوار کپی طرح سنگ بر روی دیوار می‌باشد. این نوع با استفاده از تکنیک‌های خاص دیوار معمولی به سنگی گرانقیمت و زیبا مبدل می‌شود. در این تکنیک ابتدا سطح مورد نظر را با رنگ اصلی رنگ آمیزی کرده. سپس کم کم رنگ‌های ثانویه به پس زمینه اضافه می‌شود. رگه‌های سنگ نیز با استفاده از یک قلم موی نازک بر روی سطح مورد نظر اجرا می‌شود.

 انواع مختلف پتینه طرح سنگ شامل موارد زیر می‌باشد:

پتینه طرح سنگ مرمر

طرح سنگ مرمر

رگه‌های نازک مرمر ایجاد شده روی دیوار جلوه خاصی به فضای مورد نظر می‌دهد. این طرح دقیقا مشابه سنگ مرمر اما با استفاده از ترکیب چند رنگ به روش ذکرشده ایجاد می‌گردد.

پتینه طرح سنگ ماربل انواع پتینه دیوار

طرح سنگ ماربل

در این پتینه طرح سنگ همانند سنگ مرمر ابتدا دیوار را رنگ زده و به تدریج رنگ‌های دیگر را اضافه کرده و با استفاده از قلم مو رگه‌های مورد نظر را روی سطح ایجاد کنید. دقت داشته باشید پیش از اجرای رگه روی دیوار، قلم مو را به حلال رنگ آغشته کرده و در رنگ مورد نظر فرو کنید. این کار علاوه بر رقیق شدن رنگ به ایجاد بی نظمی رگه‌ها روی سطوح کمک خواهد کرد.

 پس از اتمام این مرحله نوبت به ادغام کردن رنگ‌ها داخل یکدیگر به شیوه ای هنرمندانه می‌رسد.

پتینه طرح سنگ بومک مچ انواع پتینه دیوار

طرح سنگ بوک مچ

نوعی پتینه طرح سنگ بوده که هنرمند باید طوری طرح سنگ را ایجاد کند که طرح ایجاد شده حالت قرینه داشته باشد. زیبایی خیره کننده طرح سنگ بوک مچ را بیشتر در منازل لوکس و لاکچری خواهید دید.

۴.پتینه ورق

پیشتر برای جلوه خانه‌های لوکس از رنگ طلایی و نقره ای استفاده می‌شد. امروزه استفاده از پتینه دیواری ورق جایگاه ویژه ای در صنعت معماری پیدا کرده است. در هر دو سبک پتینه ورق (طلا و نقره)،پس از تمیز کردن سطوح نوبت به زدن رنگ پایه می‌رسد. بعد از خشک شدن رنگ، چسب ورق را روی دیوار زده، سپس ورق را به آرامی روی چسب فیکس می‌کنیم.

دقت داشته باشید باید با استفاده از یک پارچه تمیز ورق را به آرامی ماساژ دهید تا به خوبی به دیوار بچسبد. برای تمیز کردن دیوار و برداشتن ورق‌های اضافی از یک برس مخصوص پتینه کمک بگیرید.

پتینه دیوار ورق طلا انواع پتینه دیوار

پتینه ورق طلا

این نوع پتینه دیواری که بیشتر در منازل کلاسیک دیده می‌شود به دو نوع عیاردار و بدون عیار تقسیم بندی می‌شود. ورق طلای عیار دار به دلیل استخراج از طلای خام هزینه بالاتری داشته اما جلوه دیوار و دکوراسیون داخلی را بیشتر خواهد کرد.

پتینه دیوار ورق نقره انواع پتینه دیوار

پتینه ورق نقره

شیوه اجرای پتینه دیواری ورق نقره همانند ورق طلا بوده با این تفاوت که رنگ پایه روی دیوار را خاکستری تیره یا روشن می‌زنند تا با ورق نقره ایجاد شده همخوانی داشته باشد.ا ز این نوع پتینه بیشتر برای جلوه گچبری‌ها استفاده خواهد شد.

پتینه دیواری میکروسمنت انواع پتینه دیوار

۵.پتینه میکروسمنت

استفاده از پتینه میکروسمنت به دلیل آب گریز بودن، شستشوی آسان، مقاومت بالا و نصب راحت طرفداران زیادی در دکوراسیون داخلی منازل دارد.مواد اصلی این نوع پتینه سفید رنگ سیمان میکرونیزه، کریستال و پلیمر بوده که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل اجرا خواهد بود. پس از اتمام کار استفاده از آب و پلیمیر به دوام پتینه میکروسمنت کمک خواهد کرد. از این پتینه در تمامی سبک‌های مدرن، کلاسیک و مینیمال استفاده خواهد شد.

پتینه دیواری روغنی انواع پتینه دیوار

۶.پتینه روغنی

مواد روغنی پایه اصلی این نوع پتینه بوده که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌توان به نظافت سریع و راحت اشاره کرد. پتینه روغنی در سه نوع براق، نیمه براق و مات وجود داشته که با توجه به نوع سبک دکوراسیون منزل انتخاب خواهد شد. نوع براق پتینه دیواری روغنی بیشتر روی سطوح چوبی کاربرد دارد. ابزار استفاده شده در این نوع پتینه تنها رنگ روغن، غلتک و ماله خواهد بود.

پتینه اسفنجی انواع پتینه دیوار

۷.پتینه اسفنجی

یکی از ساده ترین و ارزانترین نوع پتینه بوده که می‌توان با آغشته کردن پتینه به رنگ مورد نظر و ضربه به روی دیوار طرح مورد نظر را ایجاد کرد. همچنین می‌توان از این تکنیک برای پنهان کردن ایرادهای جزئی دیوار استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود برای این کار حتما از اسفنج طبیعی استفاده کرده و پیش از انجام کار از تمیز بودن دیوار و صاف بودن سطح آن اطمینان حاصل کنید.

جهت اطلاع از سایر مزیت‌های پتینه اسفنجی این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

۸.پتینه ابزار

تکنیک دیگر انجام پتینه، پتینه ابزار بوده که با استفاده روش‌های مخصوص می‌توان روی ابزارهای دیوار و سقف طرح‌های زیبا و متنوع ایجاد کرد. دو نمونه معروف پتینه ابزار لندن کاری و کالرواش می‌باشد.

پتینه دیواری لندن کاری قیمت پتینه کاری

پتینه لندن کاری

در این سبک از پتینه ابزار از رنگ‌های مهیج و نشاط آور با تم قدیمی به شکل گل و بلبل بر روی سطوح برجسته استفاده خواهد شد. این سبک از پتینه بسیار وقت گیر بوده ولی در عین حال نمای زیبایی به دکوراسیون داخلی می‌دهد.

پتینه دیواری کالرواش انواع پتینه دیوار

کالرواش

در تکینیک کالرواش نیز از چند رنگ مکمل و زیبا استفاده شده و به وسیله ابزار مخصوص رنگ‌ها را در هم ادغام کرده و سبب بوجود آوردن نقشی زیبا خواهد شد.

گروه پتینه و نقاشی الهه پیروز

گروه پتینه و نقاشی الهه پیروز

تیم حرفه ای الهه پیروز با بیش از چندین سال تجربه اجرای انواع پتینه و نقاشی را با استفاده از آخرین متدهای روز دنیا و بهره گیری از متریال با کیفیت در تهران و سایر شهرستان‌ها بر عهده خواهد گرفت. گروه الهه پیروز با بیش از ۳۵۰ پروژه لوکس داخلی و خارجی موفق یکی از بهترین گروه‌های هنری ایران شناخته شده است.

جمع بندی

همانطور که گفته شد پتینه روی دیوار سبب زیبایی هر چه بیشتر منزل شما خواهد شد. در این مقاله انواع پتینه دیوار آورده شد. پتینه در تمام سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی قابل اجرا بوده و هر سلیقه ای را پوشش می‌دهد. جهت انجام پتینه زیبا، با کیفیت با استفاده مواد مرغوب و طرح‌های زیبا با گروه الهه پیروز در ارتباط باشید.

سوالات رایج

بله، گروه الهه پیروز برگزار کننده دوره‌های آموزشی پتینه در تهران می‌باشد. جهت اطلاع از زمان شروع و ثبت نام در کلاس‌های آموزشی با شماره زیر در ارتباط بوده و یا لینک آموزش پتینه کاری را دنبال کنید.

۰۹۱۲۶۶۶۲۵۳۹

شماره‌های ۰۹۱۲۶۶۶۲۵۳۹ و ۰۹۱۵۶۵۹۹۱۲۳ پاسخگوی شما عزیزان جهت مشاوره رایگان تلفنی در خصوص انجام پتینه و نقاشی در تهران و شهرستان‌ها می‌باشد.

هزینه انجام پتینه و نقاشی در تهران با توجه به متراژ سطح، نوع پتینه و ابزار استفاده شده متفاوت می‌باشد. جهت اطلاع از تعرفه اجرای پتینه و نقاشی در سال ۱۴۰۲ می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۶۶۶۲۵۳۹ در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

یک پاسخ

  1. سلام.وقتتون بخیر.از مطالبتون لذت بردم.من خودم پانزده سال سابقه رنگ امیزی ساختمان دارم.کارهای هنری هم انجام میدم.علاقه زیادی به پتینه کارب دارم.از چند سال پیش انجام میدادم.بدون اینکه بدونم به این سبک پتینه گفته میشه.دوست دارم به صورت حرفه ای تر انجام بدم.اگه گروه شما هنرجو میپذیره مایلم همزمان باهاتون هم کار کنم.تشکر از شما.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*