آموزش پتینه ساختمان

اگر شما هم از افرادی هستید که علاقمندید روش های نوین را جایگزین هنر نقاشی ساختمان کنید؛ جای درستی را انتخاب کردید! به شما حرفه ای آموزش مید هیم که چگونه از هنر پتینه کاری برای  زیباسازی ساختمان و از بین بردن معایب آن استفاده کنید. در پایان دوره آموزش پتینه ساختمان، ما شما را به یک حرفه ای تبدیل خواهیم کرد.

 

نقشه راه آموزش پتینه ساختمان

سرفصل دوره آموزشی

درس اول
رایگان

زمان را از دست ندهید

با آموزش این مهارت ثروتمند شوید!

۷/۹۳۰/۰۰۰

۵/۱۳۵/۰۰۰ تومان

۴۵% تخفیف

کمپین پایان سال شروع شد!

۰
ثانیه
۰ ۰
دقیقه
۰
ساعت
۰
روز

درباره پتینه ساختمان

مقدمه

چنانچه می خواهید هنر زیبا پتینه کاری را یاد بگیرید، این مقاله تمام تکنیک های پتینه ساختمان را به شما معرفی می کند.

اگر قصد دارید که دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید یا می خواهید هنری زیبا و جذاب را جهت کسب درآمد یاد بگیرید،آشنایی با پتینه کاری می تواند برای شما بسیار مفید باشد. در این مقاله به آموزش پتینه ساختمان اشاره خواهیم کرد. پتینه کاری هنری است که با استفاده از رنگ ها و افکت های متنوع معماری ساختمان را جلوه ای بینظیر و منحصر بفرد می بخشد. بنابر این به شما پیشنهاد می کنیم برای شناخت تکنیک های پتینه کاری تا انتهای مقاله همراه ما باشید و خواندن آن را از دست ندهید.

نقش پتینه در دکوراسیون داخلی

پتینه نوعی کهنه کاری است که قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف را دارد .برای داشتن دکوراسیون داخلی مدرن با جلوه ای قدیمی و خاص می توان از  این هنر زیبا استفاده کرد. در پتینه کاری از طریق رنگ کردن اجسام و ایجاد بافت روی آن ها می توان اشیا را کهنه نشان داد و در عین حال طرحی مدرن و قابل توجه ایجاد کرد.پتینه کاری در واقع یکی از تکنیک های مهم نقاشی ساختمان محسوب می شود که امروزه به دلیل مزایای زیادی که دارد در بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. با اجرای پتینه کاری می توانید به دکوراسیون منزل  خود حس و حالی قدیمی و در عین حال مدرن ببخشید.

سرفصل های آموزش پتینه ساختمان

برای اینکه بتوانید در رشته پتینه کاری به صورت حرفه ای کار کنید، باید با  تکنیک های مختلف آن به خوبی آشناشوید. بنابر این در ادامه تکنیک های پتینه را به شما معرفی می کنیم.

شناخت متریال

اولین قدم  برای آموزش هنر پتینه کاری شناخت متریال می باشد. این هنر دارای تکنیک های زیادی است و به همین دلیل در صورتیکه  با مواد و ابزار پتینه کاری به شکل اصولی و درست آشنا نباشید، مسلما نمی توانید در این کار پیشرفت خوبی داشته باشید. در پتینه کاری از مواد مختلفی هم چون کیلر، براش، چسب چوب، رنگ اکرولیک  استفاده می شود. شناخت متریال به شما کمک می کند که نسبت به مواد مختلف و کاربرد آن ها اطلاعات دقیقی داشته باشید.  

شناخت زیر سازها

 اجرای زیر سازی یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از پتینه کاری ساختمان باید انجام داد. اگر زیرسازی به درستی و بادقت انجام نشود قطعا بر روی کیفیت کار تاثیر منفی می گذارد. بنابر این پیش از  اجرای پتینه باید تمامی  سطوح فرورفته دیوار را با گچ و یا مخلوط بتونه پر کرده و همچنین هرگونه سطوح ناهمسان در سطح دیوار را با سمباده صاف و یک دست کرد. برای زیرسازی از وسایل مختلفی چون سمباده، بتونه  استفاده می شود.

ورق طلا بلوکه

یکی از روش های پتینه کاری به ویژه در سبک کلاسیک انجام پتینه به وسیله ی ورق طلا  است.با توجه به اینکه طلا خود یک کالای لوکس و گران است ، به همین دلیل از ورق طلا که قیمت آن  مناسب تر است در بسیاری ازپروژه ها استفاده می کنند. رنگ طلایی ورق طلا در پتینه کاری مکمل خوبی است و می تواند باعث روح بخشیدن وجلوه بیشتر هنر پتینه کاری شود.به دلیل شباهت زیاد ورق طلا به طلا ۲۴ در بسیاری از نقاشی ها و کارهای پتینه کاری استفاده شده که باعث مجلل شدن پروژه می شود. از جمله تجهیزاتی که در این روش برای انجام پتینه لازم  است، می توان به ورقه های طلا، قلم مو و چسب مخصوص اشاره  کرد. روش اجرای این پتینه به این شکل است که در ابتدا ورقه های مربوطه با چسب در روی سطح مورد نظر چسبانده  شده و سپس با قلم مو اضافات آن برداشته می شود. این کار طرح هایی از ورقه های طلا را روی سطح ایجاد می کند که می تواند حس و حالی منحصر به فرد و لوکس را به فضا ببخشد.

نکات مهم اجرای ورق طلا

  1. قبل از اجرای ورق طلا باید به زیرسازی خیلی دقت شود، به طوریکه خلل و فرج کاملا پوشانده شود.
  2. بعد از زیرسازی باید روی بیس خام  از پرایمر  پایه آب استفاده کرد و پس از خشک شدن پرایمر رنگ روغن نیمه مات را اجرا می کنیم.
  3. دو تا سه روز پس از اجرای رنگ روغن از چسب ورق طلا استفاده می کنیم.
  4. برای اجرای چسب ورق طلا حتما از قلم موهای نرم استفاده شود و حدودا باید یک شبانه روز بگذرد تا چسب کامل خشک شود.
  5. بعد از چسباندن ورق باید فورا از لاک الکل بی رنگ استفاده کرد.
  6. پس از اینکه لاک الکل بی رنگ را اجرا کردیم باید ۶ ساعت زمان داده، سپس از کیلر مورد نظر استفاده می کنیم.
آموزش تکنیک ورق طلا استیکر

ورق طلا استیکر

هنرمند با استفاده از استیکر که در واقع یک نوع شابلون است، طرح و شکل دلخواه خود را در بخش های مختلف ساختمان اجرا می کند. برای انجام این تکنیک، پتینه کار با استفاده از ورق طلا و استیکر طرح مورد نظر را  به راحتی بر روی سقف یا دیوار پیاده سازی می کند.

اگر می خواهید که مطالب بیشتری درباره پتینه ساختمان بدانید، مقاله آموزش پتینه کاری را حتما مطالعه نمایید.

ورق طلا ابزار

پس از اجرای ابزار یک رنگ آستر و رویه به صورت کامل روی ابزار می زنیم و اجازه می دهیم تا رنگ به خوبی خشک شود.بعد سطح کار را از گرد و خاک پاک کرده و با یک برس نرم روی سطحی که می خواهیم ورق را بچسبانیم شروع به زدن چسب ورق طلا می کنیم.  باید به این نکته توجه داشته باشیم  که چسب زدن هرچه با ظرافت و دقت بیشتر انجام دهیم نتیجه نهایی بهتر و دقیق تر خواهد بود. پس از خشک شدن چسب ، ورق را به سطح مورد نظر می چسبانیم. بهتر است برای برداشتن ورق طلا حتما از دستکش های نخی استفاده شود، زیرا در اثرجابجایی ممکن است ورق پاره شود.بعد از اتمام کار با یک پارچه نرم سطح کار را پاک می کنیم. در آخرین مرحله  برای براق شدن کار و ماندگاری ورق از یک لاک الکل یا کیلراستفاده می کنیم.

تکنیک پتینه ایتالیایی

پتینه ایتالیایی

در پتینه ایتالیایی سطوح با استفاده از رنگ‌های دکوراتیو به شکل هنری و زیبا پوشانده می شود. این تکنیک به دو نوع پتینه برجسته(پلاسر) و پتینه تخت(فلت) تقسیم بندی می‌شود. در نوع فلت پتینه کار با استفاده از رنگ، قلم و خمیر پتینه مخصوص سطح را می پوشاند، ولی در پلاستر خمیر پتینه را به شکل لایه های نازک و با کمک ماله بر روی سطح می زنند که پس از خشک شدن مواد طی فرآیند خاصی نمایی شبیه به سنگ ایجاد می شود.

اگر می خواهید که مطالب بیشتری درباره پتینه ساختمان بدانید، مقاله آموزش پتینه روی دیوار را حتما مطالعه نمایید.

پتینه کالچه

پتینه کالچه یکی از سبک های پر کاربرد در طراحی ساختمان است.در این تکنیک شابلون های مختلف را به صورت نامنظم بر روی سطح گذاشته و سپس شابلون ها را با مواد تکسچر می پوشانیم. در این سبک با استفاده از رنگ ها ی اکریلیک طرح را رنگ آمیزی می کنیم. با کمک این روش می توانید طرح های بسیار زیبایی را بر روی دیوار و سطوح مختلف ایجاد کنید.

پتینه کاری کهنه کاری چیست؟

کهنه کاری

کهنه کاری همان گونه که از نام آن مشخص است، به هنری گفته می شود که به هر شیء رنگ و بوی تاریخی می دهد. در این روش با بازی رنگ ها حس قدمت را در مجسمه ها، تابلوها، دیوارها و سقف ها به وجودمی آوریم. در این تکنیک با استفاده از رنگ های کهنه کاری به سطوح چوبی، پلی استر، دیوار رنگ و لعاب آنتیک و قدیمی می دهیم.

کار با پودر طلا

پودر طلا را در پتینه کاری می توان به دو روش استفاده کرد. در روش اول پودر طلارا با روغن وارنیش و تینر ترکیب می کنند که رنگ طلایی زیبایی را ایجاد می کند. در روش دوم که نسبت به روش اول براق تر است به این شکل انجام می شود که پودر طلا را با میزان مشخصی از روغن جلا ترکیب می‌ کنند و بعد مقداری تینر را  به مواد اضافه می کنند.پس از اینکه مخلوط کاملاً استراحت کرد، با استفاده از قلم‌مویی روی سطوح مورد نظر را  نقاشی می‌ کنند. بعد از اینکه یک شبانه روز اجازه دادیم تا کار کاملا خشک شود از کیلر برای شفافیت بیشتر باید استفاده کنیم.

تکنیک استخوانی

استخوانی

در پتینه کاری به روش استخوانی،سطح را با رنگ اکرولیک پوشانده و سپس قسمت های مختلف را با ترکیب شاپان و تینر رنگ می زنیم. دراین تکنیک همان طور که از نام آن مشخص است رنگ نهایی سطح مورد نظر به شکل استخوانی است.

طرح چوب

خرید انواع دکوراسیون چوبی معمولا برای مردم بسیار لذت بخش است؛ زیرا طرح بافت چوب حس زندگی و طبیعت را به اطراف می‌دهد. اما همان طور که می دانید امروزه  قیمت انواع لوازم و وسایل چوبی بسیار گران و هزینه بر است. برای اینکه فضایی با نمای چوبی داشته باشید حتما احتیاج به خرید محصولات چوبی  ندارید.یکی از روش هایی که می‌توان  با آ ن بافت چوب را بدون خرید لوازم گران‌ قیمت به خانه آورد ، استفاده از تکنیک زیبای طرح چوب می باشد. برای ایجاد طرح چوب با شاپان،  باید مقداری از شاپان را بنزین رقیق کرده و بگذارید تا مواد کاملا ترکیب شوند.بعد پارچه‌ای تمیز را به شاپان آغشته کرده و سطح قطعه کار را با آن بپوشانید.در آخر با دستمال تمیز دیگری روی سطح را تمیز کرده تا غلظت رنگ کم شود. شما با استفاده از شابلون‌های مخصوص طرح چوب  و حرکت آرام مچ دست به بالا و پایین،می توانید موج مصنوعی را روی کار پیاده کنید.

پتینه روغنی

در این سبک همان طور که از نام آن مشخص است، از مواد روغنی یا همان رنگ روغن برای  پتینه کاری استفاده می شود. متریال  این نوع پتینه جهت اجرای کار پیگمنت‌های رنگ روغن  می باشند.رنگ های روغنی موجود دربازار به انواع نیمه مات، نیمه براق،براق دسته بندی می شود که معمولا از براق به عنوان رنگ نهایی روی  سطوح چوبی استفاده می شود.

پتینه برجسته

برجسته یکی دیگر از روش های پتینه کاری است که به نام پتینه خمیری نیز شناخته می شود.این تکنیک با استفاده از خمیر مخصوص و در دو مرحله اجرا می شود. در پتینه برجسته خمیر را  روی سطح کار اجرا  می کنند وسپس در مرحله بعدی با تکنیک های مختلف به بافت ایجاد شده شکل و طرح مورد پسند را می دهند.

فیکساتیو مقدماتی

فیکساتور ترکیبی است که برای تثبیت و ماندگاری رنگ‌های اکریلیک استفاده می شود. این مواد باعث حفظ رنگ دانه های آکریلیک در برابر آسیب گرد و غبار می شود. یکی از مزیت های بسیار مهم فیکساتیو در مقایسه بابعضی دیگر از تثبیت‌کننده‌ها این است که سطح کار شما را زرد نمی‌کند و سریعا خشک می شود.از تثبیت کننده رنگ اکریلیک یا  فیکساتیور بر روی  پارچه، سفال و سایر مواد نیز  می توان استفاده کرد. در فیکساتیو مقدماتی با  تثبیت کننده هایی آشنا می شوید که می‌توان در تمامی مراحل کار و پس از رنگ‌آمیزی لایه‌های مختلف از آن ها استفاده کرد.

فیکساتیو پیشرفته

در فیکساتیو پیشرفته با موادی از تثبیت کننده ها آشنا می شوید که فقط بعد از اعمال آخرین لایه رنگ کاربرد دارند و قابلیت قرار گرفتن بین لایه‌های مختلف را ندارد. یکی از مواردیکه حتما در زمان استفاده از مواد فیکساتیو باید به آن توجه کنید، این مسئله است که آن ها را باید در فاصله مشخصی از سطوح نگه دارید. درصورتیکه فیکساتور به شیوه درستی استفاده نشود، می‌تواند رنگ‌دانه‌ها را در خود حل کرده و یا رنگ آکریلیک را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

طرح سنگ مرمر

سنگ ها در طبیعت به شکل و طرح های مختلف زیبا به چشم می خورند و درصورتیکه بتوان زیبایی آنها را به ساختمان بیاوریم دکوراتیوی بینظیر ایجاد خواهد کرد.در پتینه طرح سنگ مرمر با رنگ های مشابه با رنگ سنگ طبیعی، طرح ها روی سطوح کپی می کنند و سپس با قلم مو  رگه هایی  را بر رو ی سطح ایجاد کرده تا طرح سنگ مرمر  ایجاد شود.

پتینه مرجانی

پتینه مرجانی یکی دیگر از تکنیک هایی است که باعث زیبایی  اجسام می شود.در این روش به شی مورد نظر بافت و رنگ مرجانی می دهیم .برای اجرای تکنیک مرجانی باید از وسایلی هم چون رزین ،هاردنر، رنگ پودری بنفش، رنگ خمیری سفید ،اکریل استفاده می شود. در تکنیک مرجانی مواد مذکور را به نسبت مشخص در قالب ریخته و سپس با استفاده از فندک  اتمی به صورت دایره شکل به  اطراف کار حرارت می دهیم. این کار را تا زمانیکه بافت مرجانی ایجاد شود ادامه می دهیم. سپس باید حداقل بیست و چهار ساعت زمان بدهیم تا کار کاملا خشک شود و بعد از داخل قالب سیلیکونی  مواد را جدا کنیم.

طرح آجر

طرح آجر یکی دیگر از تکنیک های پتینه کاری است که بر روی دیوار اجرا می شود.در این سبک از پتینه کاری با بندکشی کردن سطح کار و استفاده از رنگ های آکرولیک، به راحتی می توانید دیوار ساده را به شکل طرح آجر درست کنید. تکنیک طرح آجر نسبت به روش های دیگر پتینه، به مواد و وسایل خاصی نیاز ندارد و شما می توانید با هزینه بسیار کم، دکوراسیون  منزل را جلوه زیبایی بدهید.

کالرواش

پتینه کالرواش معمولا برای سطوحی که خلل و فرج دارند مورد استفاده قرار می گیرد.در این تکنیک سطح را با رنگ آکریلیک  می پوشانیم و بعد با استفاده از دستمال تمیز از روی سطح رنگ را به آرامی پاک می کنیم. قسمت های فرورفته در تکنیک کالرواش نسبت به سایر قسمت های دیگر سطح باید تیره تر باشد تا کار جلوه هنری داشته باشد.

استاکو

این تکنیک یک هنر روسی  محسوب می شود که بسیاری از پتینه کاران در ساختمان های مختلف از آن استفاده می کنند. استاکو در واقع حالت تزیین یافته گچ کاری سنتی  می باشد.برای اجرای این تکنیک، با استفاده از کاردک و خمیر استاکو می توانید تابلوهای های برجسته و دکوراتیو زیبایی خلق کنید.

میکروسمنت چیست؟

میکروسمنت

این پوشش بر پایه سیمان میکرونیزه، پلیمر و کریستال‌ها می باشد و از آن در دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می شود.میکروسمنت مزایای بسیاری دارد،به طوریکه در تمام سطوح می توان آن را اجرا کرد. استفاده از این تکنیک باعث می شود که به سطح بافت بتنی بدهد و در تنوع رنگ محدودیتی ندارد. پوشش میکروسمنت ازچند لایه تشکیل می شود. در این روش برای آماده سازی سطح، دو لایه از میکروبیس را استفاده می کنیم تا سطح کاملا پوشیده شود.بعد از آن دو لایه از میکروسمنت مورد نظر را روی سطح قرار می دهیم. در آخر برای مراقبت بیشتراز دولایه پرایمر و ضد آب  استفاده می کنیم.

لندن کاری

گچبری های ظریفی که از طرح های گل و بلبل ساخته شده از این تکنیک برای رنگ آمیزی آن ها استفاده می شود. تکنیک لندن کاری بسیار سخت و وقت گیر است ولی ساختمان را زیبا و لاکچری نشان می دهد.

آموزش پتینه کاری ساختمان با مدرک معتبر فنی حرفه ای

آموزش پتینه ساختمان با مدرک فنی حرفه ای

در دوره پتینه ساختمان هنرجویان با تکنیک  و متریال های مختلف آشنا می شوند. بعد از اتمام این دوره می توانید  انواع تکنیک های پتینه را  با مواد مختلف پیاده سازی کنید.آموزشگاه الهه پیروز به شما متدهای مختلف پتینه به صورت کامل از صفر تا صد آموزش می دهد.درپایان این  دوره مدرک معتبر فنی و حرفه ای به شما اعطا می شود که می توانید با استفاده از آن به راحتی وارد بازار کار شده و درآمد خوبی بدست بیاورید. جهت مشاوره با کارشناسان گروه هنری الهه پیروز با شماره های زیر تماس بگیرید.

مزایای آموزش پتینه و نقاشی  آموزشگاه الهه پیروز

با گسترش روز افزون هنر پتینه کاری و نیاز به نیروهای کار آزموده، آموزش دیده جهت اجرای پروژه های پتینه کاری و به در خواست علاقمندان ، گروه هنری پیروز از سال ۱۳۹۵ شروع به آموزش های خلاقانه ،کاربردی پتینه کرده است. این تیم هنری در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مجوز فنی حرفه ای از وزارت تعاون شد که در این مدت  به هنرجویان زیادی تکنیک های پتینه کاری را آموزش داده است.در این قسمت  برای آشنایی بیشتر شما به مزایای آموزش پتینه کاری توسط گروه هنری پیروز می پردازیم.

  1. در این سال ها با توجه به هویتی که داشتیم و فنی حرفه ای بودن آموزشگاه، سعی کردیم کلیه آموزش ها بصورت عملی و توسط خود هنرجویان انجام بشود. همواره در این مدت  تلاش کردیم محیط کلاس ها و نحوه اجرا آموزش ها بصورت خیلی محسوس به پروژه ها شبیه باشد و این توانایی در افراد ایجاد شود که بعد از دوره‌های آموزشی هنرجو بتواند در پروژه ها فعالیت کند و درآمد خوبی کسب کند. این تیم حرفه ای سعی کرده که  با شناخت متریال های به روز و خلاقیت در پروژه ها کامل ترین آموزش ها  را بصورت کاربردی به هنرجویان ارائه دهد.
  2. یکی از دغدغه‌های هنرجویان آموزش بصورت عملی می باشد. آموزشگاه الهه پیروز با تهیه وسایل و در اختیار گذاشتن متریال های مورد نیاز به هنرجویان در مدت دوره آموزش و اجرا توسط هنرجو این دغدغه‌ رو برطرف کرده و هنرجو بصورت عملی آموزش می‌بیند.
  3. از بخش های جذاب آموزش می‌توان سرفصل برند سازی را نام برد که تجربه چندین سال فعالیت و شناخت بازار و فرایند برند شدن  در فضایی دوستانه به هنرجویان منتقل می‌شود.
  4. آشنایی با برند های متریال ،نحوه خرید رنگ ها ، ابزار مورد استفاده ، در این دوره به هنرجویان  آموزش داده می‌شود.
  5. بعد از اتمام دوره جهت مشاوره و سوالات متداول، هنرجویان می توانند با خانم پیروز و پرسنل آموزشگاه در ارتباط باشند.
  6. ارائه مدرک رسمی فنی حرفه ای که قابل ترجمه می باشد و یک سند رسمی جهت رزومه هنرجو است.

نحوه ثبت نام و مشاوره

اگر می خواهید تمام تکنیک های پتینه کاری را زیر نظر استاد الهه پیروز آموزش ببینید،فقط کافی است که با شماره های شرکت تماس گرفته تا کارشناسان به  شما مشاوره تخصصی دهند و  همچنین نحوه ثبت نام ، شرایط پرداخت را  اعلام  نمایند.

 

بازار کار پتینه ساختمان

امروزه  از پتینه کاری در بسیاری از ساختمان ها جهت جلوه بخشیدن به دکوراسیون داخلی استفاده می شود. با توجه به اینکه نسبت به گذشته مردم به زیبایی منزل و دکوراسیون خود اهمیت می دهند، بنابر این رد پای هنر پتینه کاری را  می توان از ساختمان های معمولی تا لاکچری به راحتی مشاهده کرد. اگر بخواهیم بازار کار پتینه را بررسی کنیم باید گفت که این  هنر در تمام ساختمان ها کاربرد دارد،فقط برای اینکه در این رشته  رشد و پیشرفت چشمگیری کنید باید کار را با دقت  اجرا کرده و همچنین  خلاقیت داشته باشید.

سطوح قابل اجرای پتینه

  1. پلی استر
  2. چوب
  3. سفال
  4. دیوار
  5. سقف
  6. فلز
  7. شیشه
چگونه پتینه کار حرفه ای را تشخیص دهیم؟

مشخصات پتینه کار حرفه ای

  1. آشنایی با هنرهای تجسمی
  2. مهارت
  3. با استعداد
  4. مسئولیت پذیر و متعهد
  5. متخصص
  6. خلاق
  7. خوش قول
  8. توجه به سلیقه مشتری
امتیاز دهید